Text Vyšetřování ztráty třídní knihy nad námi visel jako hrozba, ohlíží se Zdeněk Svěrák

Možná už se pozapomnělo, že u zrodu Divadla Járy Cimrmana stáli kromě Zdeňka Svěráka, Ladislava Smoljaka a Miloně Čepelky hlavně Jiří Šebánek a Helena Philippová. Zjistit to můžete i díky novému seriálu Radiožurnálu Z deníku Zdeňka Svěráka. Z deníku víme i to, že Šebánek samotného Cimrmana vymyslel. Paradoxně po dvou letech divadlo opustil – hlavně kvůli Ladislavu Smoljakovi. Oba byli podle Zdeňka Svěráka konfliktními povahami.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jiří Šebánek a Zdeněk Svěrák vysílali pořad Vinárna U pavouka poprvé 23. prosince 1966

Jiří Šebánek a Zdeněk Svěrák vysílali pořad Vinárna U pavouka poprvé 23. prosince 1966 | Foto: Archiv ČRo

„Před prázdninami došlo k prudkému sváru mezi Láďou Smoljakem a Jirkou Šebánkem. Jirka se stával alergickým na každou Láďovu poznámku,“ líčí Zdeněk Svěrák počátek sporů mezi svými souputníky – Ladislavem Smoljakem a Jiřím Šebánkem.

Přehrát

00:00 / 00:00

„Pozoruju úsilí vyštvat Láďu z divadla a dávám na vědomost, že bych v tom případě odešel taky,“ píše Zdeněk Svěrák ve svém deníku. Poslechněte si reportáž

Hlavní spory

Se Šebánkem se znal z Československého rozhlasu, od roku 1965 spolupracovali na pořadu Nealkoholická vinárna U Pavouka. Se Smoljakem se zase znali už z Vysoké školy pedagogické.

Poprvé se oba nepohodli, když se Smoljak začal Šebánkovi vrtat ve scénářích Nealkoholické vinárny. Hlavní spory ale přišly kvůli dvěma hrám divadla – Vyšetřování ztráty třídní knihy a Domácí zabijačce.

„Premiéra Láďova Vyšetřování ztráty třídní knihy přišla v době, kdy hra ještě nebyla zvládnuta.“

Zdeněk Svěrák

„Premiéra Láďova Vyšetřování ztráty třídní knihy přišla v době, kdy hra ještě nebyla zvládnuta. V posledním týdnu jsme sice zkoušeli den co den, ale text vyžadující maximální přesnost a přitom uvolněnost visel nad námi spíš jako hrozba, než aby byl oporou,“ píše si v deníku Zdeněk Svěrák.

Smoljakova hra měla premiéru 8. listopadu 1967. Autor ji situoval do školního prostředí a celá měla působit jako jakási absurdní činohra.

‚Šebánek, kterého jsem neznal‘

Ladislavu Smoljakovi se zase nelíbila Šebánkova hra Domácí zabijačka. „K výbuchu došlo, když Jirka dočetl třetí verzi hry. Láďa ji několika slovy pochválil a pak se ptal na drobnosti. Jirka podrážděně odmítal zabývat se malichernostmi.“

Šebánek byl podle Svěráka podrážděný. „Exploze ukázala, že Jirka je daleko křehčí bytost, než se zdálo. Pro mě to byl blesk z čistého nebe: Šebánek, kterého jsem neznal. Zloba spojená s domýšlivostí kombinovaná strachem z neúspěchu.“

Další spory pak nastaly kvůli režii komedie Hospoda Na mýtince, kterou jako první hru napsali Svěrák se Smoljakem společně. Režírovat ji chtěla Helena Philippová, nicméně podle pravidel stanovených při založení divadla na to měl nárok Ladislav Smoljak.

Jediná derniéra

„Tažení proti Láďovi pokračuje. Jirka ho takřka fyzicky nesnáší, v šatně dává najevo, jak je mu zatěžko hrát v Třídní knize. Přichází s nápadem, že by měla být Třídnice stažena z repertoáru,“ píše Svěrák ve svém deníku.

Zdeněk Svěrák se s Miloněm Čepelkou postavili proti. A přidali se na stranu Ladislava Smoljaka. „Říkám Jirkovi, že pozoruju úsilí vyštvat Láďu z divadla, a dávám na vědomost, že bych v tom případě odešel taky,“ píše Zdeněk Svěrák ve svém deníku.

Helena Philippová s Jiřím Šebánkem divadlo opustili v červnu 1969. Jiří Šebánek požádal, aby byla jeho hra stažena z repertoáru. Domácí zabijačka se tak jako jediná hra dočkala derniéry.

Po pěti letech se Šebánek se Smoljakem usmířil, a chtěl se dokonce do souboru vrátit. V roce 1974 mu v tom ale zabránil Jan Budlovský, tehdejší ředitel Reduty, která v té době byla domovskou scénou Divadla Járy Cimrmana.

Věra Matulíková, Tomáš Maleček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme