‚Příběh, který zrodil její hudbu.‘ Publicista Klusák novou hrou přibližuje osudy legendární kapely ABBA

Přepsali hudební historii a úspěšně popřeli hned několik pravidel panujících ve světové popmusic. Švédská hudební skupina ABBA založená v roce 1972 dodnes dobývá svět. Na vrcholu slávy, po desetileté společné dráze si dokázali dát navzájem svobodu a vystoupit z kolotoče hudebního showbyznysu a vlastního úspěchu. Zajímavý osud kapely inspiroval i hudebního publicistu Pavla Klusáka k napsání hry s názvem ABBA - Scény z manželského života.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Členové skupiny ABBA v roce 2022 (zleva): Björn Ulvaeus, Agnetha Fältskogová, Anni-Frid Lyngstadová a Benny Andersson

Členové skupiny ABBA v roce 2022 (zleva): Björn Ulvaeus, Agnetha Fältskogová, Anni-Frid Lyngstadová a Benny Andersson | Foto: Henry Nicholls | Zdroj: Reuters

Rozhlasová premiéra hry ABBA - Scény z manželského života připadá shodou okolností na dvojité výročí, skupina byla založená v roce 1972 a svoje aktivní koncertní i nahrávací období skončila v roce 1982. Co tě na legendární švédské kapele s odstupem oslovuje víc - její hudba nebo její příběh?
Příběh, který zrodil její hudbu. To, co se dělo mezi čtyřmi členy skupiny a jejím manažerem Stigem Andersonem, je tak pozoruhodné, že jsem tomu věnoval tuhle hru. Pro mě je to story o smlouvách a o lásce. O světě pop music, který vytváří na hvězdy občas šílený tlak a na oplátku se mu může dostat překvapivé reakce. Při psaní jsem měl nesmírně dobrý pocit z toho, že Agnetha, Frida, Björn i Benny jsou naživu, nikdo nezahynul, a zároveň se už nedotýkají své staré hudby, nerozmělňují ji revivalem. To se po dokončení první verze hry změnilo, ABBA se znovu sešla - ale i v tom se dalo najít logické pokračování předchozího příběhu.

Jste hudební publicista, historii kapely ABBA jste mohl pojednat v nějakém „serióznějším“ formátu, třeba v rámci rozhlasových pořadů, do kterých obvykle přispíváte. Jak se stalo, že se vám zrovna v tomhle případě vyvrbil text, ve kterém nad publicistikou získaly převahu hravost a dialogy?
Přednáším občas na UMPRUM současným umělcům o experimentální hudbě, ale i o politice popkultury. Když jsem si chystal přednášku o ABBĚ, přistihl jsem sám sebe, že to celé stylizuju jako divadlo a že mě to velmi vzrušuje. Že mám před sebou na talíři báječné drama: a Google mi potvrdil, že tuhle story přede mnou ještě nikdo nesepsal do dramatu.

Příběh švédské hudební ultralegendy inspiroval hudebního publicistu Pavla Klusáka k napsání hry s názvem ABBA - Scény z manželského života. Oslovil několik přátel, se kterými scénář vícekrát úspěšně provedli na veřejnosti v podobě scénického čtení. Na jeho základě vznikla ve studiu JÁMOR v Praze rozhlasová inscenace, kterou režíroval Petr Marek a jako zvukař na ní spolupracoval Ondřej Ježek. V hlavních rolích účinkují Ester Geislerová, Aňa Geislerová, Petr Marek, Prokop Holoubek, Ondřej Bauer, Petra Nesvačilová a Pavel Klusák.

Žádný scénář jsem už dlouho nevytvořil, ale tady jsem měl pocit, že jen zapíšu, co vím, a trochu to vyhrotím, nastylizuju. Všechno bláznivé, tragikomické a úžasné v příběhu už bylo. Mám klasickou publicistiku rád a pořád je dost prostoru, abych se v ní zlepšoval: ale taky pokládám za součást práce hledat nové formáty a používat imaginaci. Proto tu a tam pracuji na filmu, na specifické formě audioseriálů, teď jsem odevzdal časopiseckou povídku. Má letošní kniha Uvnitř banánu je malou encyklopedií hudebních outsiderů a mystifikátorů, ale obsahuje i určitou hru: psal ji nespolehlivý publicista.

Do jaké míry bylo psaní o ABBĚ spojené s pátráním a získáváním informaci? Odkud jste je vlastně čerpal?
O ABBĚ toho bylo napsáno tolik! Čerpal jsem z řady běžných životopisů. Žádná tajemství. Jen jsem nad určitými motivy víc žasl a nasvítil je reflektorem-boďákem, podle kterého ABBA nazvala svoje album a písničku Super Trouper. Scénáře o životě hvězd se hodně točí kolem jejich citového života a trápení. Tady je to zčásti taky tak: ale zajímá mě absurdní svět showbyznysu, proto vyprávíme i o jeho fungování.

Manažer Stig byl mimořádná osobnost: pro mě je například velkým problémem mainstreamizace superhvězd jako je ABBA, to, jak si berou veřejný prostor po celém světě. Ale Stig zároveň zajistil obrovské peníze nejen pro ABBU, ale i pro švédské hudební školství na dlouhá léta. Příběh, jak si od Sovětského svazu nechal za hudbu ABBY platit ropou, je neodolatelný. Mimochodem, byl by z toho i krásný film.

Jste ročník 1969, zaznamenal jste jako kluk písničky ABBY v době, kdy čtveřice ještě hrála a vystupovala? Jaký jste k ní měl vztah?
ABBU jsem poslouchal poprvé pořádně v devadesátých letech: tehdy nastala zvláštní průrva v jejich popularitě, já si to naposlouchával a okouzloval mě pop, na němž bylo zřejmé, že není angloamerický.

Na základce jsem ABBU vnímal jako trend, jejž vyznávali hlavně spolužáci, kteří měli na rozdíl ode mě přístup k západoněmeckým suvenýrům. Babička mě vzala na koncertní polodokument ABBA ve filmu do pražského kina U Hradeb. Moc mě to nevzalo, bylo mi deset - a mám podezření, že kdybych zažil tehdejší šílení fanoušků jako dospělý, bylo by mi ještě víc cizí. Dnes mi připadá řada jejich písní velmi fajn - Summer Night City, Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight), S. O. S.. Zvláštní slabost mám pro „nehitové“ rozchodové album The Visitors a pro jejich kostýmy.

Čtyři dekády čekání. Skupina ABBA vydala novou desku Voyage, na které navázala na své písně z 80. let

Číst článek

Rozhlasová inscenace z větší části převzala obsazení scénického čtení, se kterým jste scénář několikrát při různých příležitostech uvedli. Jak se dala tahle sestava dohromady?
Psal jsem text s představou, že ho někde zahrajeme jednou s přáteli. Na vernisáži děl Ester Krumbachové jsem pak potkal Ester Geislerovou a bylo mi jasné, že je to Agnetha. Ester svou přátelskostí, důvěrou a energií udělala pro vznik projektu mnoho, strhla ostatní: svou sestru Aňu, filmaře, divadelníka a muzikanta Petra Marka, jeho kolegu z kapely Midi Lidi Prokopa Holoubka.

Když přišlo na postavu manažera Stiga, zjistili jsme s Petrem Markem, že oba chceme oslovit Ondřeje Bauera z divadla Vosto5; roli „všech fanynek světa“ přijala Petra Nesvačilová. Čtené divadlo pak proběhlo opakovaně na různých místech republiky: řekl bych, že se mohlo uskutečnit jen proto, že jsme spolu autenticky rádi. Mimochodem, já mohu v představení účinkovat jen proto, že jsem si napsal roli hudebního publicisty, vlastně sebe sama. Nikoho jiného bych ztvárnit nedokázal. Snad se hraju uvěřitelně.

Večerní drama Pavla Klusáka ABBA – scény z manželského života si můžete poslechnout v úterý 25. října 2022 od 20.00 na stanici Český rozhlas Vltava. 

red Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme