Portrét císařovny jako nešťastné rebelky. Herečka Vicky Kriepsová exceluje v Korzetu

Režisérka Marie Kreutzer společně se svým týmem nenatočila historický film, ale příběh o specifickém ženském osudu | Zdroj: Aerofilms

Hlavní postavou rakouského filmu Korzet je Alžběta Bavorská, známá jako Sissi. Hraje ji skvělá Vicky Kriepsová. Snímek vypráví o císařovně v roce 1877. Letopočet není příliš podstatný z hlediska dějin rakousko-uherského mocnářství, ale zato z toho důvodu, že se blíží Alžbětiny 40. narozeniny, píše filmový kritik Radiožurnálu Pavel Sladký.

Tento článek je více než rok starý.

Premiéry Pavla Sladkého Vídeň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jejímu manželovi, Františku Josefovi I. je o sedm let víc a stává se na dlouhá desetiletí synonymem císařské moci ve střední Evropě. Obdivovaná Sissi stárne a prohlubuje se její nespokojenost se životem sešněrovaným pravidly, formálním, chladným vztahem k manželovi, který je především panovníkem a teprve pak (nepříliš dobrým) partnerem.

Režisérka Marie Kreutzerová společně se svým týmem nenatočila historický film, ale příběh o specifickém ženském osudu, nešťastné a rebelující panovnici abstrahovaný z historické situace. Všechna privilegia umí být na obtíž a můžou se stát protivníkem v souboji, když v životě chybí láska anebo vnitřní smysl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Korzet: Jeden rok v životě nešťastné císařovny Sissi

Velký podíl na finální podobě snímku a jeho barevném ladění má kameramanka Judith Kaufmannová, dále kostýmní návrhářka Monika Buttingerová a další členky a členové převážně ženského štábu.

Číslem jedna je v tomto ohledu ovšem Vicky Kriepsová, skvělá herečka narozená v Lucembursku, hrající v němčině i angličtině. Její průlomovou rolí byla Alma v Niti z přízraků, jednoho z výborných filmů obdivovaného amerického režiséra Paula Thomase Andersona. Dál se objevila například v Bergmanově ostrově stále ještě nedoceněné francouzské režisérky Mii Hansen-Løve nebo hororové hříčce Čas od M. Nighta Shyamalana.

Korzet představuje jednu z jejích stylizovanějších, excentričtějších rolí. Kriepsová nás po nemalou část filmu nechává na pochybách, co je císařovnin rozmar, hra a co hluboké neštěstí a tento vztah povrchu a hloubky charakterizuje celé dílo. Polohy mezi naivitou a podvratnou, předstíranou naivitou, bezprostředností a rafinovaností vystihuje Vicky Kriepsová bezvadně.

Dojmout se a pak rychle zapomenout. Tom Hanks je Muž jménem Otto, nerudný dobrák od kosti

Číst článek

Zcela zřetelně je ale ženou stereotypně nedoceňovanou v intelektuální debatě o státnických záležitostech. Když vysloví názor, Franz Josef ji neodkáže „k plotně“, protože na to je dostatek služebnictva. Zdůrazní jí reprezentativní roli nebo majetně nabídne rozptýlení, jakým může být velkorysý dar nebo charitativní činnost.

Korzet je ahistorický, feministický film, namířený jednoznačně k současnosti. Přijímá perspektivu Alžběty Bavorské a realizuje na plátně některé z jejích snů a představ. Pojednává o pocitech revolty a nespokojenosti i na těch nejprivilegovanějších místech, v čele monarchie, která v roce 1877 má ještě daleko ke svému konci v zákopech první světové války.

Feminismus filmu není feminismem, jaký česká kultura formuluje na příkladě Boženy Němcové, ale spíše feminismem Marie Antoinetty, znuděné šlechtické celebrity v converskách a s moderním soundtrackem. Tak ji portrétovala Sophie Coppolová ve stejnojmenném filmu z roku 2006.

Florian Teichtmeister jako Franz Josef | Zdroj: Aerofilms

Korzetu, vytvořeném dominantně ženským tvůrčím týmem, přivodil obrovský problém jeden ze zúčastněných mužů, a to Florian Teichtmeister, který hraje Franze Josefa. Vídeňská policie našla v jeho počítači dlouho po dokončení filmu dětskou pornografii, a to desítky tisíc souborů s takovým obsahem.

KORZET

historické drama
Rakousko / Lucembursko / Německo / Francie, 2022, 113 min

Režie a scénář: Marie Kreutzer
Hrají: Vicky Krieps, Colin Morgan, Florian Teichtmeister

Vyšetřovatelé herce vypátrali poté, co ho jeho bývalá partnerka obvinila z fyzického napadení. Herec se k vlastnění dětské pornografie přiznal, jeho domovská divadelní scéna, renomovaný Burgtheater, ho propustila.

Německý a rakouský tisk situaci v těchto dnech situaci podrobně sleduje. Režisérka Kreutzerová, která je v celé situaci samozřejmě naprosto nevinně, ale jejího filmu se to Teichtmeisterův zločin přesto dotýká, o dopadu celé kauzy mluvila na Göteborském filmovém festivalu v slzách.

Byla by každopádně škoda, kdyby skandál zastínil výrazné kvality samotného filmu. Alžbětiny milenecké historie anebo dějové peripetie v Korzetu ustupují lyrické povaze filmu připoutaného k vnitřnímu světu své hrdinky.

Historické kulisy z dějin našeho středoevropského prostoru se v něm potkávají se současnou sensitivitou a s tiky a společenskými manévry panovnice, která je přese všechny výsady v patriarchálním sevření. Alžběta boj o pocit vlastní ženské důstojnosti nevzdává, ale zároveň dokládá, jak nesamozřejmá důstojnost a rovnost pro ženy byla – a často i nadále je. Díky Vicky Kriepsové je to portrét mimořádně vitální.

Korzet je v českých kinech k vidění od 9. února.

Pavel Sladký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme