Hollywoodští scenáristé se bouří. ,Změny v natáčení diváci pocítí i na kvalitě seriálů a filmů,‘ varuje expert

Hollywoodští scenáristé stávkují už téměř dva týdny. Jejich odbory se totiž nedohodly s asociací producentů a studií na zlepšení pracovních podmínek. Stávka už částečně zastavila televizní produkci, zpoždění má i práce na připravovaných seriálech. „Nejpozději se stávka samozřejmě projeví u filmů. To bude třeba napřesrok nebo za dva roky, protože tam je setrvačnost největší,“ vysvětluje pro server iROZHLAS.cz publicista Václav Rybář.

Los Angeles Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stávka scenáristů

Stávka scenáristů | Foto: Mario Anzuoni | Zdroj: Reuters

„Bojujeme za to, aby se psaní nezměnilo z kariéry na ‚gigovou práci‘. Snaží se nám vzít práci a zaměstnat nás na jeden den v týdnu, jako bychom byli řidiči Uberu... Bojujeme za spravedlnost,“ vysvětlil důvody pro svou účast na stávce americký komik a autor Adam Coneover.

Režiséři si musí uvědomit, jak silná je jejich pozice, říká žena, která pomáhá natáčet intimní scény

Číst článek

Protesty svolala odborová organizace Sdružení amerických scenáristů (Writers Guild of America). Ta stanovila, že scenáristé během stávky nesmí tvořit nový obsah ani nijak upravovat stávající texty, ať už na natáčení, nebo mimo něj. Pokud autoři stávkovou pohotovost poruší, jsou z odborů vyloučeni. 

Právě proměna povahy scenáristiky a nastupující „gigová ekonomika“ ve Spojených státech tvoří jeden ze stěžejních důvodů, proč tvůrci masově vychází do ulic. Gigem označují nárazovou práci, během které nemají pracovní úvazek na delší dobu, ale pouze na několik týdnů. Jinak jsou na volné noze. 

„V Americe dříve bývalo zvykem, že jsou scenáristé zaplaceni nejen za psaní, ale i za dobu, kdy se seriál natáčí nebo chystá. Na place jsou důležití, protože se častokrát mění dialogy nebo upravují scény. To se nyní mění. Streamovací služby i klasické televizní stanice a studia scenáristy najímají jenom na nejnutnější dobu. Dokonce někdy na jednom projektu protočí i více malých týmů,“ vysvětluje pro iROZHLAS.cz scenárista, režisér a pedagog Jan Vejnar. 

Stávku odstartovalo (ze strany autorů neuspokojivé) vyjednávání sdružení scenáristů se zástupci studií, televizních stanic a produkčních labelů.

„Společně každé tři roky vyjednávají novou smlouvu. V té řeší peníze, záruky a další věci, podle toho, kam se branže jako taková ubírá. Je to určitá smlouva na dobu určitou pro obě strany,“ dodává producent a autor filmového newsletteru Václav Rybář.

Stávka scenáristů | Foto: Mario Anzuoni | Zdroj: Reuters

Napsala umělá inteligence

Scenáristé se v rámci protestu vymezují také proti nejasnému využití umělé inteligence v kreativním průmyslu. Tvůrci se totiž obávají, že jim s rostoucím technologickým vývojem výrazně ubude práce.

Umělá inteligence promění kinematografii. Bude ale větší poptávka po originalitě, myslí si filmový tvůrce

Číst článek

Když téma padlo během vyjednávání o podmínkách, studia se k němu odmítla vyjádřit. Scenáristy přesto umělou inteligencí zatím nahradit nemohou, nejen kvůli dosavadní nedokonalosti, ale také kvůli autorskému právu. 

„Studiím by ovšem docela vyhovovalo, kdyby v případě, že třeba dělají remake stávajícího filmu, k jehož scénáři mají autorská práva, najali scénáristu jen na omezenou dobu. Tomu by odprezentovali scénář mírně přepsaný umělou inteligenci, aby ho dočistil. Scenárista pak bude jenom obrušovat a učesávat, zkrátka studia ho nebudou muset najímat na mnoho týdnů až měsíců, ale třeba jenom na pár týdnů. Toho se scenáristé bojí,“ říká Rybář.

Scenáristé se obávají také toho, že v jejich smlouvách přibudou klauzule, podle kterých může být jejich scénář využit k trénování budoucích modelů umělé inteligence, aby se naučily lépe psát.

„Za rok nebo za deset let možná umělá inteligence dokáže sama psát scénáře, zvláště třeba k mainstreamovým blockbusterům. A scenáristé přijdou o práci. Odbory se tady snaží primárně vydobýt si preventivně pozici, kdy budou rozhodovat o tom, jak a v jaké míře se umělá inteligence nasadí,“ dodává Rybář. 

Stopka pro show i seriály

První etapu protestů prozatím pocítili zejména američtí diváci. Prakticky okamžitě po začátku stávky totiž skončila produkce amerických talkshow. Ty se vysílají skoro každý večer a netočí se do zásoby. Pomaleji se demonstrace dotknou seriálů a filmů. Diváky přitom čekají nejen odsunuté premiéry, ale také pokles kvality.

Odloženo bylo mimo jiné natáčení páté a poslední série seriálového hitu Stranger Things nebo druhé řady videoherní adaptace The Last of Us. Přípravy ustaly také u prequelu fantasy seriálu Hra o trůny i komiksového snímku Blade.

„Na podzim v amerických televizích začíná seriálová sezona, kdy buď vychází nové série stávajících seriálů, nebo mají premiéru nové série. Některé věci se určitě budou odsouvat, už hotové věci se třeba budou mírně krátit. Tam se to projeví v horizontu několika měsíců. Nejpozději se to samozřejmě projeví u filmů, což bude třeba napřesrok nebo za dva roky, protože tam je setrvačnost největší,“ dodává Rybář. 

Důsledky minulých stávek se přitom nepodepisují pouze na časovém horizontu tvorby, ale také na její podobě. Nepřítomnost scenáristů se otiskla například na jednom z dílů série s Jamesem Bondem Quantum of Solace z roku 2008. Tehdy scenáristé stávkovali déle než sto dní. 

„V době natáčení Quantum of Solace existovalo jen torzo scénáře. Studio tlačilo na to, aby se natáčení nezastavovalo, aby stihli premiéru. Na place nesměl žádný scenárista nic rozepisovat, což skončilo tím, že vše upravoval režisér spolu s Danielem Craigem. Oba dva to pak zpětně glosovali, že ani jeden z nich vlastně není pořádný scenárista a film tím kvalitativně utrpěl,“ dodává Jan Vejnar. 

Jedna ze starších stávek ovlivnila i natáčení sci-fi seriálu Star Trek. Diváci poukazují například na epizodu Šedé přízraky z roku 1989, jejíž kvalitu demonstrace výrazně ovlivnily.

„Je to střihová epizoda s postavou, která leží na ošetřovně a má neustálé flashbacky (vzpomínkové retrospektivy – pozn. red.). Těmi jsou jen sestříhané klipy z předchozích dílů. To byla epizoda, která vznikla na koleně, aby vůbec bylo co vysílat a nepřerušila se vysílací kontinuita,“ popisuje Vejnar. 

Stávka scenáristů | Foto: Aude Guerrucci | Zdroj: Reuters

Ztráta, nebo kompromis?

Studia už kvůli stávce přišla o miliardy dolarů. Požadavky tvůrců přitom ročně vychází asi na půl miliardy. Kompromis je přesto zatím v nedohlednu. „Producenti a studia neustoupí čistě proto, že jde o princip. Scenáristé jsou navíc první z odborových organizací, které vyjednávají,“ říká Rybář. Po nich budou následovat i jednání s režiséry a herci.

Poprvé se hollywoodští scenáristé vydali na stávku roku 1953. Od té doby jich proběhlo hned několik. „Během každé z minulých stávek se podařilo posunout zaměstnanecké benefity nebo záruky o kus dál. Samozřejmě požadavky scenáristů byly vždy větší, než ke kterým se nakonec dospělo. Ale byl to kompromis,“ popisuje Rybář.

V minulosti si scenáristé díky stávce vyjednali například existenci takzvaných „residuals“, tedy poplatků za reprízování dílů už vysílaných seriálů.

„To je něco, co scenáristé dříve vůbec neměli. Museli o to tvrdě bojovat právě ve stávkách,“ dodává Rybář. Takové protesty trvaly tři až čtyři měsíce a na čas kompletně ukončily hollywoodskou produkci.

Stávka scenáristů | Foto: Mario Anzuoni | Zdroj: Reuters

Jak bude výsledný kompromis vypadat tentokrát, čas teprve ukáže. Producenti podle Rybáře hovoří o utahování opasků a zajišťování důstojné práce, zároveň scenáristům nenabízí velké záruky a honoráře proplácí netransparentně.

Scenáristé trvají na svých požadavcích a připravují se na stávku dlouhou několik měsíců. Vědí totiž, že výsledek protestu přinese důležitý precedent americkým tvůrcům i ostatním pracovníkům kulturního průmyslu. 

Julie Šafová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme