Aktivisté útočí na obrazy polévkou či kaší. ‚Dílo malované temperou by mohli nenávratně poškodit‘

Rajčatová polévka na Slunečnicích od Van Gogha v Londýně, po devíti dnech pak bramborová kaše na Monetovi v německé Postupimi. Tato díla si aktivisté v uplynulých dnech vybrali jako cíl, aby upozornili na rostoucí ekologické problémy. Přestože „útoky“ díky ochrannému sklu nezpůsobily větší škody, v případě jiných obrazů by podobné akce mohly mít fatální důsledky, upozorňuje vedoucí restaurátor Národní galerie v Praze a pedagog Adam Pokorný.

Tento článek je více než rok starý.

Rozhovor Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aktivistky v Londýně nejprve polily obraz rajčatovou polévkou a pak se přilepily ke stěně

Aktivistky v Londýně nejprve polily obraz rajčatovou polévkou a pak se přilepily ke stěně | Zdroj: Reuters

V letošním roce se uskutečnilo několik aktivistických „útoků“, jejichž cílem byla velmi cenná umělecká díla. Jak se k tomu vy jako odborníci stavíte? Především z restaurátorského hlediska?
Je to radikální protest, a to s útokem na kulturní hodnoty. Z pozice své profese to naprosto odsuzuji. Osobně umělecké dílo vnímám téměř jako živoucí organismus.

Žádný z obrazů nebyl poničen, až na rám u Van Goghových Slunečnic v Londýně. O jakých škodách v tomto případě mluvíme a jak pak probíhají opravy?
Mám jenom několik obecných informací z médií. Díla byla naštěstí chráněná sklem. Co se týče konkrétně rámů, tak podle fotografií je ozdobný rám Goghových Slunečnic bez polychromie (vícebarevná úprava povrchu – pozn. redakce), takže tady bych řekl, že poškození nemůže být pravděpodobně příliš vážné. Otázkou je potom rám obrazu od Clauda Moneta, který je evidentně zlacený. Tam už bych řekl, že riziko poškození je nebo může být daleko větší.

Tím pádem bude i cena oprav mnohem vyšší, protože se musí znova dělat zlacení.
Přesně tak. Ale když člověk neví konkrétně, co se tam přihodilo, tak těžko usuzovat.

Co by se stalo, kdyby na obrazech nebylo sklo? Byla by díla zničená, nebo by šla zachránit?
V obou případech se jedná o olejomalbu a malba je taktéž pravděpodobně chráněna lakem, takže barevné vrstvy jsou na vlhkost z omáčky nebo z té kaše do určité míry rezistentní. Ale i tak by případné snímání a čištění nebylo příliš jednoduché.

Když by pak třeba byla takto zasažena díla, které jsou malovaná temperou nebo by se jednalo o porézní, nelakovanou malbu, tak v tomto případě bychom mohli mluvit o nenahraditelném poškození.

Jak dlouho podobné opravy trvají a kolik stojí, když se obraz musí očistit od nánosů potravin? Setkal jste se s něčím podobným, když třeba návštěvníci v Národní galerii jídlem znečistili obraz?
To jsme zatím naštěstí neměli. Případné restaurování se odvíjí od problematiky míry komplikovanosti. Obecně lze říci, že u nějakých problematičtějších zásahů můžeme mluvit klidně o stovkách tisíc korun.

Jsou skla standardní ochranou vzácných maleb? U jakých obrazů se taková forma ochrany volí?  
Obecně v tomto ohledu panují v muzeích rozdílné přístupy. Sklo samozřejmě dílo chrání, ale v určitých případech snižuje vjem všech kvalit díla. Tady se to týká především obrazů starých mistrů. V Národní galerii chráníme sklem především citlivé obrazy – třeba na klima, takže vytváříme speciální klimatické rámy. Anebo se právě jedná o obrazy, kde je malba citlivá na poškození, je porézní, není lakovaná. To je přístup, který je totožný s řadou dalších světových muzeí. K tomu bych dodal, že žádná galerie s většími sbírkami nemá všechny obrazy kompletně chráněné sklem.

Myslíte si, že aktivisté schválně cílí na obrazy, u kterých ví, že jsou nějakým způsobem kryté, nebo je to zatím náhoda? 
Viděl jsem jenom krátká videa a jednotlivé aktivistické skupiny, které přímo neznám, ale řekl bych, že šlo evidentně primárně o zviditelnění, získání mediálního zájmu, a ne přímo o záměrné poškození obrazů.

Křišťálová Lupa 2022

Zuzana Jarolímková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme