Třicítka lidí protestovala na Národní třídě proti uzavření stanice metra

Lidé se zdravotním postižením protestují proti uzavření zastávky metra Národní třída. Asi třicet občanských aktivistů se proto sešlo přímo u zavřené stanice, odkud se vydali na protestní pochod, aby stanici symbolicky pohřbili.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lidé se zdravotním postižením protestují proti uzavření zastávky metra Národní třída

Lidé se zdravotním postižením protestují proti uzavření zastávky metra Národní třída | Foto: Filip Jandourek

Protest zorganizovalo občanské sdružení Asistence, které pomáhá hendikepovaným. Zúčastnilo se ho i několik vozíčkářů. Vadí jim, že dva roky budou mít omezený přístup k nejrychlejšímu dopravnímu prostředku ve městě.

Například studentka pedagogické fakulty Karolína Chloubová, která je na vozíku, bude mít cestu do školy výrazně ztíženou. Bezbariérový výstup z metra se totiž nachází přímo před její fakultou.

„Vlastně by ani nešlo o to, že se Národní třída uzavírá. Já chápu, že tady jsou ještě nějaké další věci, které se musí stavět a podobně. Tady jde spíš o to, že Praha už dlouhodobě zanedbává zpřístupňování meter. Potom když to mám třeba několikrát do týdne jít pěšky, tak je to poměrně náročné. A navíc člověk ztrácí i docela dost času,“ řekla studentka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Studentka pedagogické fakulty Karolína Chloubová vysvětlila, proč se účastní protestu na Národní třídě

Protestující se sešli oblečení jako na pohřeb. Mnoho lidí se obléklo do černé, přinesli smuteční květiny a svíčky a průvod doprovodila rovněž smuteční hudba.

Stanice metra se uzavře kvůli výstavbě obřího administrativního a bytového centra na Národní třídě. Ta je jednou z mála stanic, kam mohli vozíčkáři sjet výtahem.

„Každá přístupná stanice v centru Prahy je klíčovým bodem. Tyto stanice jsou totiž čtyři. Tím pádem když vypadne jakákoliv jedna, tak se centrum města stává méně dostupné. Je to velice znát,“ potvrdil Erik Čipera z občanského sdružení Asistence.

Do metra se vozíčkáři dostávají těžko

Dodal, že na trase pražského metra je celkem 23 stanic, do nichž se vozíčkáři nedostanou, zatímco ve Vídni nebo v jiných městech je přístup do metra kompletně bezbariérový. I na tuto skutečnost měl dnešní protest upozornit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Erik Čipera z občanského sdružení Asistence a ředitel odboru dopravních agend na pražském magistrátu Jan Heroudek diskutovali o zpřístupnění metra vozíčkářům

„Dá se krásně nastoupit na okrajových částech Prahy, na stanicích, které byly vybudovány po roce 1989 a dál, kdy už se počítalo s výtahy. Ale potom je velice obtížné v centru Prahy vystoupit,“ myslí si Čipera, že Praha zaspala.

Vedení pražského magistrátu tvrdí, že cestující mohou vystupovat na Můstku nebo Karlově náměstí, tam jsou ale vstupy bariérové. Vozíčkáři budou muset vystupovat na Florenci nebo na Smíchovském nádraží.

Není to tak, že by se zodpovědné osoby nezamyslely, jaké problémy způsobí uzavření stanice vozíčkářům, brání se ředitel odboru dopravních agend na pražském magistrátu Jan Heroudek. Dopravní podnik podle něj předpokládal, že se do té doby vozíčkářům zpřístupní Můstek, dostal se ale do patové situace:

„Dopravní podnik už dlouhou dobu usiluje o to, aby vybudoval bezbariérový přístupu na stanici Můstek. Pod tím dojmem například právě byly uzavřeny i smlouvy s investorem té stavby vedle obchodního domu Máj, ale bohužel se nepodařilo dosáhnout dohody s vlastníkem objektu, kam by měl výstup na Můstku vyústit.“

Stanice metra B Národní třída je uzavřena | Foto: Filip Jandourek

Vlastníci pozemků a objektů, kam by bylo možné bezbariérové vstupy umístit, mají podle Heroudka často neúnosné finanční požadavky.

Upozornil také, že před rokem 1989 se při stavbě metra zkrátka nikdo nezabýval tím, jak ho zpřístupnit osobám se sníženou pohyblivostí, a na mnoha místech je proto stavba bezbariérového vstupu technicky náročná.

„Dneska už se ví, že všechny stanice je možné zpřístupnit. Tady je spíš ta otázka vůle, co je pro nás důležité,“ nesouhlasí Čipera.

Investice do výtahu, který dva roky nepojede

Skutečnost, že uzavření metra se dotkne především cestujících, kteří potřebují bezbariérový vstup, vnímá jako hlavní problém celé akce i Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu. Nelíbí se mu také, že nový výtah teď bude dlouhou dobu nevyužíván.

Přehrát

00:00 / 00:00

Miroslav Vančura z Centra dopravního výzkumu se vyjádřil k dvouletému uzavření stanice Národní třída

„Výtah do stanice Národní třída byl zprovozněn v květnu loňského roku a na dva roky to bude umrtvená investice,“ upozornil.

Za desítky milionů, na které stavba výtahu vyšla, se měl podle něj raději udělat bezbariérový vstup do metra například ve stanici I. P. Pavlova nebo Náměstí republiky.

Uzavření stanice se dotkne zhruba dvaceti tisíc lidí, pro cestující bez hendikepu by to ale podle Vančury nemělo představovat tak výrazný problém. Připomněl, že do oblasti jezdí poměrně dost tramvajových linek a východ ze stanice Můstek na Jungmannovo náměstí je vzdálen řádově jen desítky metrů od současného vstupu ve stanici Národní třída.

Martina Mašková, Lenka Jansová, Kristina Winklerová, Martina Vacková, Kateřina Kozmová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme