Asteroid velký jako žirafa proletí okolo Země. Půjde o jedno z nejtěsnějších setkání v historii měření

Ve čtvrtek v noci proletí v těsné blízkosti Země asteroid velký jako žirafa. V nejbližším bodě by měl být vzdálen asi jen 3 a půl tisíce kilometrů od povrchu a to je dokonce blíž než některé družice. Vědci přitom asteroid objevili teprve minulý týden.

Tento článek je více než rok starý.

Svět Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Asteroid by měl být nejblíže naší planetě v noci na pátek kolem půl druhé ráno. Astronomové ovšem výpočty stále zpřesňují, takže je možné, že čas se ještě posune.

Jak velký by udělaly kráter a kolik lidí by zabily? Aplikace simuluje dopad asteroidů na Zemi

Půjde o čtvrtý nejtěsnější zaznamenaný průlet asteroidu kolem naší Země za celou dobu, co astronomové tato tělesa sledují, což je více než 100 let.

Asteroid, který dostal název 2023 BU, bude blíže Zemi, než jsou například geostacionární družice. Ty se nacházejí ve výšce přes 35 tisíc kilometrů od Země.

Podle Centra pro studium objektů blízkých Zemi by se mělo jednat o nejtěsnější průlet známého asteroidu kolem naší planety pro tento rok.

Astronomové si všimli asteroidu teprve před pár dny. Je totiž příliš malý, má jen asi 4 až 8 metrů. Současné technologie ho tak zachytily až několik dní před průletem. Podobně malé asteroidy jsou ve velké vzdálenosti příliš slabé - mají velmi malý jas, a proto nejsou současnými přístroji detekovatelné.

Nejde o hrozbu

Pro naši planetu takto velký asteroid nepředstavuje hrozbu, i kdyby se střetl se Zemí. V atmosféře by se pravděpodobně rozpadl a shořel.

Například známý čeljabinský meteor, který v roce 2013 vybuchl nad ruským Čeljabinskem a způsobil značné škody na majetku a zranil přes 1200 lidí, byl původně velký asi 20 metrů.

Blízký průlet vesmírného tělesa bude v reálném čase možné sledovat v živém vysílání na Youtube díky projektu The Virtual Telescope, který provozuje astronomická observatoř v Itálii. Přenos začíná ve čtvrtek ve čtvrt na devět večer.

Teres Bartůňková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít