Lidstvu zbývá porušit už jen dva limity z devíti, které zaručují obyvatelnost Země, zjistila studie

Již v roce 2009 určila skupina vědců devět milníků, které by lidé neměli překročit, pokud chtějí, aby Země zůstala pro lidstvo v budoucnu obyvatelná. Patřila mezi ně mimo jiné dostupnost pitné vody, ochrana přírodních oblastí, úroveň znečištění, ozónová vrstva či změna klimatu. Nová zpráva tvrdí, že sedm z těchto mezníků již bylo na celé planetě nebo ve velké části světa překročeno, napsal list El País.

Madrid Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tání ledovců

Podle vědců je sice změna možná, vyžaduje ale velmi rychlou akci (ilustrační foto) | Foto: Annie Spratt | Zdroj: Unsplash | Licence Unsplash,©

„Jsme velkou součástí problému a musíme být velkou součástí řešení,“ uvedla spoluautorka studie Noelia Zafraová. Někteří lidé však podle ní ke klimatické krizi přispívají více, zatímco jiní čelí jejím důsledkům.

,Váha jako 140 milionů slonů.‘ New York se potápí pod tíhou mrakodrapů, ročně klesne o dva milimetry

To je například případ emisí. Jejich nárůst se datuje od počátku průmyslové revoluce a jsou za něj zodpovědní její hlavní protagonisté – Evropa a Severní Amerika. Dokonce i nyní, kdy začínají velký podíl odpovědnosti přebírat rozvíjející se země, jako je Čína, pochází polovina emisí skleníkových plynů od deseti procent nejbohatší světové populace.

Pařížská dohoda z roku 2015 stanovila přijatelný nárůst průměrné globální teploty na 1,5 stupně. Pokud tuto hranici lidstvo překročí, rizika jsou velmi vysoká. Vědci odhadují, že teplota již vzrostla v průměru o 1,2 stupně.

Dalším z mezníků je ten, který se týká části planety, jež si ještě zachovává svůj původní stav. Vědci tvrdí, že 50 až 60 procent povrchu Země by mělo zůstat bez chovu dobytka, bez zemědělství, bez těžby nebo jakýchkoli jiných lidských zásahů.

„V současné době se pohybujeme na 45 až 50 procentech. Tedy těsně pod touto hranicí,“ poznamenal spoluautor zprávy David Obura. Výrazné překonání limitů, které jsou nutné pro udržitelnost a bezpečnost globálního ekosystému, hrozí řadou katastrofických změn.

Překonání milníků

Finsko hlásí rekordní mrazy. Čínu naopak zasáhla vlna veder, teploty přesahují 43 stupňů Celsia

Podle studie již nyní dochází na třetině planety k nadměrnému čerpání povrchových vodních zdrojů. Pokud jde o znečištění ovzduší způsobené emisemi například ze spalovacích motorů či průmyslu limit ještě není v celosvětovém měřítku překročen. V různých oblastech planety, například v jihovýchodní Asii, však překonán již byl.

Zpráva přiznává, že opomíjí problémy, jako je okyselování oceánů, hromadění plastů a mikroplastů, dlouhodobě působící chemické látky nebo antibiotika. Autoři tvrdí, že se jedná o hrozby, které dosud nebyly dostatečně prozkoumány.

„Sedm z devíti ukazatelů, které jsme hodnotili, se nachází mimo spravedlivý a bezpečný prostor. Vidíme také, že existuje okno (příležitosti), což znamená, že transformace, která obnoví zmíněný bezpečný prostor, je stále možná. Vyžaduje to však velmi, velmi rychlou akci. A nebude stačit pouhá dekarbonizace globálního energetického systému,“ uvedla Zafraová.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít