Dalekohled Jamese Webba zachytil gejzír vody na Saturnově měsíci. Mohl by být vhodný pro život

Saturnův měsíc Enceladus vypouští gejzíry vody dlouhé tisíce kilometrů. Vědci to zjistili z dat Webbova vesmírného dalekohledu. Výsledky pozorování přinesl vědecký časopis Nature Astronomy. Odborníci už delší dobu zkoumají, jestli by Enceladus mohl být potenciálně obyvatelný. „Vidíme paralely s tím, jak vznikala Země,“ říká astronom a vedoucí planetária liberecké IQLandie, Martin Gembec.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Odborníci už delší dobu zkoumají, jestli by Enceladus mohl být potenciálně obyvatelný | Zdroj: NASA / JPL-CALTECH / SPACE SCIENCE INSTITUTE

Jak velký byl nejnověji zaznamenaný gejzír a co obsahoval?
Gejzír je taková velká bublina v podstatě ledových zrn. Vodní pára se tam totiž okamžitě srazí a zmrzne. Pak se rozšiřuje do velkého oblaku a zásobuje i prstenec, který s nachází v okolí Saturnu. V místě, kde obíhá měsíc Enceladus je prstenec velice slabý, ale my víme, že právě toto je jeden z mechanismů, jak se do něj dostává nová hmota.

Poslechněte si celý rozhovor s Martinem Gembecem

Podle čeho to vypadá, že by Enceladus mohl být možná obyvatelný?
V první řadě ty částice obsahují vodu, to je základní pravidlo. My víme, že měsíc obsahuje kapalnou vodu pod ledovou krustou, která je popraskaná a voda uniká právě v gejzírech. Kromě toho jsou tam pevné částice a organické látky, například jednodušší uhlovodíky, metan, formaldehyd, acetylen, ale také třeba amoniak, což je látka, která se skládá z dusíku. Díky tomu vidíme paralely s tím, jak vznikala Země.

Jak chtějí astronomové pozorovat Enceladus v budoucnu?
Určitě se na něj více zaměří, ale momentálně tam nebudeme mít žádné kosmické sondy, jak tomu bylo v minulých desetiletích. Bude se muset nadále pozorovat vesmírným dalekohledem Jamese Webba, ale chystá se také obrovský dalekohled v Chile, který staví Evropská jižní observatoř. Bude to dalekohled o průměru neuvěřitelných 30 metrů.

Štěpán Pokorný, Martin Srb Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít