Emise ze spalovacích motorů budou u nových aut od roku 2035 zpoplatněny, schválili ministři z EU

Veškeré emise CO2 ze spalovacích motorů u nových vozidel budou od roku 2035 v Evropské unii zpoplatněny. Členské země EU v úterý definitivně schválily normu, která od zmíněného data prakticky znemožňuje prodej nových benzinových a naftových aut. Souhlasu unijních ministrů s dlouho diskutovanými pravidly předcházela dohoda Německa s Evropskou komisí, která zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.

Tento článek je více než rok starý.

Aktualizujeme Brusel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní zácpa v Praze

Proti byly Itálie a Polsko, jejichž nesouhlas však k zablokování pravidel nestačil (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Proti závazku hlasovalo v úterý pouze Polsko a zdržely se Itálie, Rumunsko a Bulharsko. To však k zablokování pravidel nestačilo. Protože s nařízením už dříve souhlasili i europoslanci, může nyní vstoupit v platnost.

Kupka: Emisní norma Euro 7 přináší podmínky, které se vychylují i z fyzikálních zákonů zdravého rozumu

Číst článek

Norma, jejíž podobu dohodlo koncem října české předsednictví, je součástí balíčku návrhů k výraznému omezení emisí skleníkových plynů. Vedle nulových emisí oxidu uhličitého od roku 2035 zavádí také postupný cíl snížit jeho zplodiny do konce tohoto desetiletí o 55 procent proti hodnotám z roku 2021.

Její součástí je také klauzule, podle níž v roce 2026 komise zhodnotí pokrok a možnosti dosažení stanovených cílů a navrhne případné úpravy.

Berlín měl však s jejím zněním problémy, neboť podle něj dostatečně nezaručovala výjimky pro využívání motorů na syntetická paliva, označovaná také jako e-paliva. K jeho požadavkům se přidaly i další země včetně Česka, čímž získaly dost hlasů pro zablokování návrhu.

Berlín a Praha pro, Varšava proti

Komise a německá vláda v sobotu oznámily, že se podařilo najít kompromis. Zatímco Berlín a Praha v úterý s normou souhlasily, Varšava byla proti a Řím, Bukurešť a Sofie hlasování zdržely. Itálie se do textu neúspěšně pokusila prosadit podporu pro biopaliva.

„Jsme přesvědčeni, že biopaliva mohou být zahrnuta do kategorie neutrálních paliv,“ zdůvodnil italské rozhodnutí zdržet se hlasování ministr životního prostředí a energetické bezpečnosti Gilberto Pichetto Fratin.

Zvyšující počet elektromobilů si žádá novou profesi. Autotronici jsou v servisech stále žádanější

Číst článek

Opravil tím původní informaci Rady EU, že Itálie hlasovala proti. Italská vláda podle ministra sice uvítala posílení pozice syntetických paliv, ale hodlá dále diskutovat o podpoře biopaliv, jejichž podpora by poskytla automobilovému průmyslu i zákazníkům ještě širší možnosti.

Polsko označilo cíl za nerealistický, bezemisní závazek podle Varšavy povede k růstu cen aut. Podle ministryně pro životní prostředí Anny Moskwové navíc Evropská unie nevyhodnotila dopad omezení na ekonomiku a životní úroveň lidí.

Komise by na základě dohody s Berlínem měla během jara rozšířit dosavadní emisní normu Euro 6 o novou kategorii vozů poháněných pouze syntetickými palivy.

Později v průběhu roku by se výjimka pro tyto vozy měla dostat přímo do v úterý schváleného nařízení na základě takzvané přenesené pravomoci, tedy bez předchozího schválení členskými zeměmi či Evropským parlamentem.

Někteří europoslanci dávají najevo, že v případě výrazného ovlivnění původních pravidel by mohli jejich doplnění komisí následně zpochybnit.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme