Zákaz spalovacích motorů je nekvalifikované rozhodnutí. Není náhrada, varuje odborník

Rozhodnutí Evropského parlamentu o zákazu výroby aut se spalovacími motory od roku 2035 vyvolalo řadu reakcí. Mělo by se nařízení revidovat? „Určitě. Jde o nekvalifikované rozhodnutí, není podloženo fakty,“ míní Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT. „Automobilky s tím počítají ve vývojových plánech, takže je legitimní očekávání, že se to měnit nebude,“ říká europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti) v Pro a proti Českého rozhlasu Pus.

Tento článek je více než rok starý.

PRO A PROTI Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dobíjení elektromobilu, elektromobil, dobíjecí stanice, nabíjecí stanice (ilustrační foto)

Peksa, který v europarlamentu hlasoval pro nařízení, se toho, že není náhrada za auta se spalovacími motory, neobává | Foto: Daniela Pilařová | Zdroj: Český rozhlas

Macek je jedním ze signatářů otevřeného dopisu, ve kterém akademický think-tank Realistická energetika a ekologie žádá premiéra Petra Fialu (ODS), aby se osobně zasadil o revizi nařízení o konci spalovacích motorů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhodnutí Evropského parlamentu o zákazu výroby aut se spalovacími motory od roku 2035 vyvolalo řadu ostrých reakcí. Debatují europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti) a Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility Strojní fakulty ČVUT v Praze

„Obvykle, když se něco zakazuje, měla by být k dispozici lepší náhrada. A ta není ani adekvátní té, kterou momentálně máme, natož aby byla lepší v celém spektru, které je zapotřebí nahradit. Nejde jen o největší vozy – na ty jsou automobilky připraveny – ale jde o všechny osobní automobily čili o prostředky individuální mobility, která poskytuje lidem svobodu,“ vysvětluje.

Peksa, který v europarlamentu hlasoval pro nařízení, se ale toho, že není náhrada za auta se spalovacími motory, neobává.

„Pracujeme s tím, že automobilky v podstatě řekly, že ji mít budou. Už v roce 2016 ředitel vývojového oddělení Volkswagen, kam patří i česká Škodovka, říkal, že vyvíjí poslední generaci spalovacích motorů. V roce 2021 zveřejnila firma strategii, která předpokládá, že se u Škodovky zvýší podíl prodaných elektromobilů na 70 procent. Když se podíváte, jakým způsobem to funguje v zahraničí, například v Norsku, tvoří dnes 80 procent nově prodaných automobilů elektroauta,“ upozorňuje europoslanec.

‚Alternativa existuje‘

„Je tedy celkem zjevné, že alternativa existuje a počítá se s tím, že v roce 2035 ji budeme schopni nasadit. Tvrzení, že alternativa není, tedy považuji za nepravdivá, když to řeknu slušně,“ dodává Peksa.

Macek nesouhlasí s tím, že automobilky samy bez ohledu na nařízení oznamují konec prodeje aut se spalovacími motory. „Pohybujeme se v oblasti ohromného pokrytectví,“ říká.

Od roku 2035 bez spalovacích motorů. Europoslanci přijali novou regulaci, zahrnuje však i výjimky

Číst článek

„Pan Peksa zřejmě neví, jaké ohromující částky dostala koncem minulého roku Škoda Auto na zabezpečení výzkumu spalovacích motorů. Vycházím z faktů, které Škodovka dokonce zveřejnila, a peníze už má na účtu. V poslední době se setkáváme s velkou ideologizací skutečnosti. Ta vždy souvisí s tím, že se prozradí jenom pěkná část, ale pololež se zamlčí. To je bohužel v případě elektromobility velice typické. Automobilky musí nějak vyžít a rozhodně nebudou zdůrazňovat, že budou just dělat spalovací motory,“ prohlašuje Macek z ČVUT.

Podle Peksy je přístup automobilek otevřený, nemá pocit, že by ve vývojových plánech něco zastíraly.

„Férově s nimi mluvíme dlouhodobě. S přechodem na čistou mobilitu počítají. Je to celosvětový trend. V Evropě máme stanovený rok 2035 a podobně ho má stanovený třeba Kanada nebo Japonsko. Není to žádná raketová věda, jde o normální technologický vývoj a automobilky se mu přizpůsobují, nebo ho dokonce samy táhnou. Protože chtějí konkurovat ať už čistší mobilitou, nebo modernější technologií oproti svým soupeřům,“ vysvětluje.

‚Příklad naprosto zavádějící‘

Podle Macka je ale třeba brát v úvahu i ekonomické a sociální faktory.

„Zákazník musí být připraven na to, že si bude kupovat auto v dnešních cenách hodně přes milion korun. To samozřejmě asi nepůjde ve všech vrstvách společnosti. Norsko je příklad naprosto zavádějící. Norsko bohatne na prodeji fosilních paliv, ze kterých pak dotuje svou vlastní pokryteckou čistotu uvnitř svého státu,“ zdůrazňuje.

Konec spalovacích motorů? Elektroauto si budou moci dovolit i v Bruntále, věří vládní zmocněnec

Číst článek

Připomíná také, že nebezpečí zákazu spalovacích motorů, na které upozorňují i autoři otevřeného dopisu premiérovi, je především v nevyrovnanosti ekonomiky Evropy.

„V tom, že chudší Východ je orientován průmyslověji a nemá spotřební koš pro hodnocení dopadů stejný jako Západ. Chtě nechtě musíme srovnávat některé ceny světové evropské a některé ceny, které jsou přizpůsobeny kupní síle zdejšího obyvatelstva,“ naznačuje.

Peksa připouští, že elektroauta jsou v průměru v současné době dražší. Je to podle něj dáno cenou baterie. Celkově je ale podle něj elektroauto jednodušší, má podstatně méně dílů.

„Předpoklad je, že vzhledem k tomu, že ušetříme na nějakých součástkách, nakonec se s elektroauty dostaneme k nižším cenám, než kolik mají momentálně spalovací auta,“ míní europoslanec.

Souhlasí s tím, že se východní Evropa dostala do pozice montovny. Je proto podle něj třeba, abychom ji upgradovali, aby se stala mozkovnou.

Emise z nákladní dopravy stále stoupají kvůli sílící poptávce po silniční dopravě. V roce 2019 byly o 44 % vyšší než z letecké dopravy a o 37 % vyšší než z námořní. Ve vozovém parku EU je dosud 99 % těžkých vozidel na spalovací motory.
#EUGreenDeal

15:55 – 14. 02. 2023

1 6

„Nechci tvrdit, že tady hodláme petrifikovat strukturu hospodářství v takové formě, v jaké je, protože prostě postupně zastarává. A pokud nedokážeme ekonomiku reformovat a modernizovat, tak nám vlak skutečně ujede,“ varuje.

„Daleko radši bych tady měl vývojová oddělení než montážní linky. A daleko radši bych vyvíjel nové technologie, než se stresoval s tím, že něco, na co jsme tady momentálně specializovaní, bude muset končit,“ konstatuje Peksa.

Poslechněte si celou debatu. Moderuje Karolína Koubová.

Karolína Koubová, kbr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme