Jsou úspěšné, bohaté a je jich stále víc. Pomalu přibývá podnikatelek a žen ve vedoucích pozicích

Žen ve vedení velkých firem v Česku přibývá. Od roku 2015 jejich počet stoupl o tři procenta na víc než 36 tisíc. Ukázala to nová studie advokátní společnosti Havel And Partners a výzkumné agentury SCaC, která mimo jiné vycházela z dat Českého statistického úřadu a ministerstva průmyslu a obchodu. Zvětšuje se i bohatství žen – třetina toho světového spadá právě do jejich rukou.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přibývá podnikatelek a žen ve vedoucích pozicích firem

Přibývá podnikatelek a žen ve vedoucích pozicích firem | Zdroj: Profimedia

„Kdybych měla zmínit jednu věc, asi bych řekla, že ženy dávají do vedení přirozeně víc emocí, lépe pracují s egem, lépe spolupracují v týmu a je pro ně důležitá i atmosféra v týmu,“ říká členka představenstva České spořitelny Daniela Pešková.

Ve vedení největší tuzemské banky je už šest let. Na svou pozici se dostala i díky důvěře nadřízených.

Přehrát

00:00 / 00:00

Majetek žen se bude v následujících letech dál rozrůstat i díky tomu, že bude stoupat počet těch s vysokoškolským vzděláním. Poslechněte si reportáž

První bylo štěstí na dobré šéfové a šéfy, kteří mi v pravou chvíli řekli ‚zkus to, máš na to‘ a důvěřovali mi, podporovali mě. A druhá věc a pro mě zcela zásadní byla podpora mojí rodiny a mého muže. Máme asi typicky dvoukariérové manželství, vychováváme tři děti, takže bez obrovské dávky trpělivosti a tolerance by to nešlo,“ dodává. 

Sama se tak snaží podporovat další ženy. Banka jim vychází vstříc nejen zkrácenými úvazky, ale třeba i dny dovolené navíc, aby lépe skloubily osobní a pracovní život.

Další úspěšnou ženou v čele velké firmy je i Simona Kijonková. Založila společnost Zásilkovna, která v letošním roce směřuje k obratu přes šest miliard korun. Kromě vedení firmy se snaží věnovat i svým zaměstnancům.

„Když vedu s lidmi besedy, tak si nepřijdu, že je to motivační setkání, že si budeme povídat o tom, jak bude příští rok bezvadný a jak zvládneme sezonu, ale připadám si tam jako psychiatr. Povídáme si tam o tom, jaký máme kdo traumata a jak se kdo cítí,“ říká Kijonková. 

Vyšší pozice znamená vyšší příjmy

Žen v čele společností bude v následujících letech podle průzkumu advokátní kanceláře Havel and Partners a výzkumné agentury SCaC rychle přibývat.

Podnikatelek na mateřské dovolené přibývá. V Česku má vlastní byznys přes 735 tisíc žen

Číst článek

Souvisí to i s tím, že by v roce 2030 mělo být žen s vysokoškolským titulem o půl milionu víc než mužů. A je to právě vysokoškolské vzdělání, co posunuje ženy na pracovním trhu.

I v rámci těch vyšších pozic, vedoucích pozic, manažerských pozic a to potom má následně konsekvence i do příjmů, tím myšleno i do bohatství samotných žen. K tomu musíme dodat, že tyto ženy se také budou výrazně častěji setkávat s bohatými muži, doplňuje Ředitelka agentury SCaC Jana Hamanová.

Ženy k velkému jmění ale přicházejí i ve chvíli, kdy dědí, hlavně po manželovi. Podle Davida Neveselého z advokátní kanceláře Havel And Partners tak budou v budoucnosti víc řídit ženy i rodinné firmy, pokud nedojde k úpravě vztahů třeba závětí.

Tak by 70 procent zůstalo v rukách žen, 25 v rukách mužů a těch 5 procent nevíme, protože některé děti jsou na cestě,“ vysvětluje hypotetický scénář Neveselý. 

Postavení žen ve vedení společností podporuje i Evropská unie. Velké firmy by měly mít od roku 2026 minimálně 40 procent žen na vedoucích pozicích, například v dozorčích radách.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme