Příměstským vlakem až do centra Prahy? Plánované metro S by mohlo fungovat v roce 2050

Místo přestupování na tramvaj nebo na metro by mohly vlaky dovézt cestující až na Václavské náměstí nebo na Albertov. Počítá s tím projekt takzvaného metra S, který by měl stát vyšší desítky miliard korun. Lidé by se mohli vlaky svézt poprvé v roce 2050.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vizualizace metra S, tunelu pro vlaky pod centrem Prahy

Vizualizace metra S, tunelu pro vlaky pod centrem Prahy | Zdroj: ROPID

„V podstatě máme dva městské tunely, podzemní. Vzájemně se kříží v jedné podzemní stanici. A ty směry jsou Smíchovské nádraží versus Karlín a Vršovice versus Negrelliho viadukt,“ popisuje plány na metro S Martin Vaněk ze Správy železnic.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak by měl vypadat projekt takzvaného metra S? Poslechněte si v reportáži Tomáše Malečka

Středová stanice se zatím pracovně nazývá Opera, mohla by vyrůst v podzemí někde mezi současným hlavním nádražím a Václavským náměstím. „Bude potřeba vytvořit druhé podzemní patro pro železnici,“ dodává Vaněk.

V současnosti má Správa železnic, ROPID a pražský Institut plánování a rozvoje šest předběžných variant. Některé zvažují v podzemí vést i dálkovou a vysokorychlostní dopravu. Nejpravděpodobnější je ale varianta pro příměstské vlaky.

„Varianta, kterou máme v územně plánovací dokumentaci, má přibližně osm kilometrů délky tunelu,“ říká Lukáš Tittl z Institutu plánování a rozvoje.

Projekt podle něj souvisí s výstavbou vysokorychlostních tratí. Na ně se v budoucnu přesunou dálkové vlaky a na stávající železnici by mělo zbýt místo pro zvyšující se počet příměstských vlaků.

Do podzemních stanic Prahy by soupravy z jednotlivých směrů měly přijíždět po sedmi a půl minutách.

„Vzhledem k tomu, že nám stále roste počet cestujících, kteří přijíždí do Prahy, je na to nutné reagovat a objednávat další vlaky,“ vysvětluje Tittl.

Podle předběžných odhadů by měl projekt vyjít na vyšší desítky miliard korun a první cestující se pod Prahou svézt v roce 2050. Plány na metro S budou až do října k vidění na výstavě Vlakem do stanice Budoucnost v prostoru mezi budovami Národního muzea nad Václavským náměstím.

Tomáš Maleček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme