Zákaz spalovacích motorů není problém, výrobce víc ohrožuje Euro 7, varuje bývalý manažer Škodovky

Má to být poslední evropská emisní norma, podle které se bude vyrábět i po roce 2035. Návrh standardu Euro 7 ale budí emoce a automobilky varují před zdražováním. Česko a další země chtějí návrh normy proměnit. „Hrozí exodus výrobců aut z Evropy,“ kritizuje bývalý vysoký manažer společnosti Škoda Auto Bohdan Wojnar. Výkonný ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš ale kontruje: „Automobilky si za další zpřísňování mohou samy.“

Tento článek je více než rok starý.

Brusel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bruselské chlebíčky

Bruselské chlebíčky | Zdroj: Český rozhlas

Česko se pokouší spojit s dalšími zeměmi EU v odporu proti návrhu nové emisní normy Euro 7. Evropská komise ji chce prosadit ve snaze nastavit finální podmínky pro výrobce aut se spalovacími motory, než jejich prodej s rokem 2035 v zemích EU skončí. Změny ale mají začít platit už v roce 2025. To je podle automobilek příliš brzy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zákaz spalovacích motorů není problém, výrobce víc ohrožuje EURO 7, varuje bývalý manažer Škodovky

Nezodpovědné a chybně načasované

„Čas na přípravu je naprosto nerealistický. Mít rok a půl na přípravu a realizaci opatření, kde často ani neexistuje prováděcí předpis, takže nikdo neví, jak to máte zajistit, ale přesto to máte zajistit – to si myslím, že je velmi nezodpovědné,“ řekl v Bruselských chlebíčcích Bohdan Wojnar, který působil ve vedení společnosti Škoda Auto a byl také členem NERV.

Zpřísnění v normě Euro 7 s bojem proti klimatickým změnám nesouvisí. Návrh totiž nemění limity oxidů uhlíku. Ve snaze zvýšit kvalitu ovzduší ale zpřísňuje limity pro oxidy dusíku u dieselových aut na stejnou úroveň, jaká nyní platí pro motory spalující benzín.

Česko nepodpoří zákaz spalovacích motorů, pokud nebude možné používat syntetická paliva, řekl Kupka

Číst článek

Že je návrh normy Euro 7 chybně načasovaný, je přesvědčený i Lukáš Hataš. Podle něj budou mít změny negativní dopad i na vývoj technologií. „Euro 7 zdraží výrobu v době, kdy potřebujeme, aby automobilky peníze investovaly do elektromobilů,“ říká.

Hataš ale vítá, že chystaná norma srovná podmínky pro elektromobily a pro auta spalující fosilní paliva. Plánované standardy pro výdrž baterií by podle něj také mohly vyřadit konkurenci levných a méně kvalitních elektrovozů z Číny nebo Indie.

Proč je podle Wojnara návrh Euro 7 pro automobilky mnohem větší problém než zákaz spalovacích motorů? A o jaké změny v návrhu by Česko mělo usilovat? Poslechněte si nový díl Bruselských chlebíčků v horní části článku.

Viktor Daněk, agf Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme