Analytik: Pokles maloobchodu o 3,5 procenta je překvapením

České domácnosti odmítají utrácet. Podle červnových statistik se maloobchodní tržby meziročně propadly o 3,5 procenta. Trh přitom očekával 1,5procentní růst. Oslabení přišlo po náznaku zlepšení, které se opíralo zejména o prodeje automobilů. Právě ty ale po 13 měsíčním nepřetržitém růstu selhaly, když se meziročně snížily o bezmála 9 procent.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Obchodní centrum

Obchodní centrum | Foto: Tomáš Adamec

Trh čekal další růst maloobchodu. Namísto toho ale přišel propad okořeněný výrazným poklesem prodejů aut, o něž se dosud sektor jako takový opíral. „Rozhodně můžu potvrdit, že pokles o 3,5 procenta je překvapující pro celý trh,“ uvedl na Rádiu Česko analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.

Podle něj ale půjde spíš o ojedinělý výkyv mezi ‘dobrými měsíci‘ než o začátek nějakého klesajícího trendu. „Největší podíl na to měly prodeje aut, které meziročně propadly o téměř 9 procent a zdá se, že se projevila i červnová stávka odborářů, během které si řada lidí prodloužila víkend a odjela na chaty,“ vysvětlil

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti k poklesu maloobchodních tržeb jsme na Rádiu česko rozebrali s analytikem společnosti Home Credit Michalem Kozubem.

Co se týče pokles prodejů aut a náhradních dílů o 8,7 procenta, po 13měsíčním nepřetržitém růstu jde o první červené číslo. Analytik v této souvislosti zopakoval, že jde o jednorázový výkyv.

„Ceny nových aut byly v červnu na svém minimu a to přilákalo velký počet nových zákazníků. Poptávka byla vysoká i tím, že řada firem odkládala modernizaci vozového parku a prováděla ji až nyní s začátkem oživení. V dalších měsících očekávám, že prodej aut bude pokračovat v pozitivním trendu i když ne v tak vysokém,“ přiblížil.

Struktura nákupu před a po krizi se změnila

Podle analytika se po krizi mírně změnila struktura zboží, za které obyvatelé Česka utrácejí a kde se drží zkrátka.

„Zatímco před krizí lidé vybavovali své domácnosti novou elektronikou, v módě byly například velké LCD televize, dnes se zaměřují na účelné nákupy a hledají takové výrobky, které přinesou maximální užitek,“ vysvětlil.

Češi se tedy podle něj naučili pracovat se svými penězi racionálněji. „Více se zaměřují na rodinný rozpočet a jsou obezřetnější na to, za co své peníze utrácejí.“

Co se týče výhledu ekonomiky, tam podle analytika napovídají zatím relativně pozitivní informace. „Nezaměstnanost systematicky klesá, zatím není důvod bát se toho, že by byl ozdravný proces ekonomiky nějakým způsobem brzděn,“ dodal.

Roman Chlupatý, Karolína Koubová, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme