Česká spořitelna dostala pokutu. ČNB ji uložila za neuchování telefonních záznamů s investory

Česká národní banka (ČNB) v polovině ledna potrestala Českou spořitelnu pokutou 2,75 milionu korun za pochybení v telefonních hovorech s nabídkou investičních služeb a v poskytování služeb pro fondy. Spořitelna sankci respektuje, nedostatky odstranila, uvedl její mluvčí. Napsaly to Hospodářské noviny.

Praha (Aktualizováno: 21:13 15. 2. 2023) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká národní banka

Česká národní banka uložila České spořitelně pokutu 2,75 milionu korun | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Spořitelna podle centrální banky pochybila tím, že neuchovala veškeré záznamy telefonních hovorů s potenciálními investory a že nezajistila takový systém uchování záznamů, který by znemožnil jejich manipulaci. U klientů z řad fyzických osob se pochybení děla v letech 2018 až 2020, informovaly Hospodářské noviny.

Recese evropskou ekonomiku nejspíš mine, předvídají odborníci. Česko očekává mírný hospodářský růst

Číst článek

Podobné prohřešky České národní banky vytýkala také u nabídky pro firemní klientelu, kde například zaměstnanci spořitelny neměli povinnost pořizovat záznamy z osobních jednání se zákazníky, která se týkala investičních služeb.

Druhou oblastí, kde podle centrální banky byly nedostatky, je poskytování služeb pro fondy. „K 14. únoru 2019 neplnila řádně kontrolní povinnosti depozitáře investičního fondu,“ napsala národní banka v rozhodnutí o spořitelně.

Jak uvádí Hospodářské noviny, podle centrálních bankéřů „například u investičního fondu Investika realitní otevřený podílový fond neprováděla spořitelna kontrolu, zda byla řádně vypočítána aktuální hodnota podílového listu a oceňován majetek a dluhy fondu. Spořitelna také například nekontrolovala, zda fond dodržuje investiční limity, jako je například omezení vkladů u jedné banky na pětinu hodnoty majetku fondu. Nicméně k překročení zmíněného limitu podle samotné ČNB nedošlo.“

Spořitelna sankce respektuje 

„Respektujeme rozhodnutí ČNB i výši pokuty. Nedostatky, na jejichž základě nám byla udělena, jsme bez prodlení odstranili a peníze uhradili,“ citují Hospodářské noviny mluvčího České spořitelny Filipa Hrubého.

Pokutu podle něj ČNB významně snížila. Původně centrální banka vyměřila třímilionovou sankci.

Největší ceny budou v prvních dvou dnech. Pak to půjde dolů, říká k pamětní tisícikoruně numismatik

Číst článek

Problémy s nahráváním komunikace se zákazníky se ČNB zabývá dlouhodobě. Pokuty přes milion korun za to uložila Komerční bance nebo Fincentru.

„Česká národní banka v minulosti zaznamenala obtíže při plnění nahrávací povinnosti některými finančními institucemi poskytujícími investiční služby,“ uvedla mluvčí centrální banky Petra Vlčková.

V uplynulém roce ukládala národní banka neobvykle vysoké peněžní tresty zejména za poplatky a úrokové náklady, které finanční instituce účtovaly klientům při předčasném splacení hypotéky.

UniCredit Bank za to čelila pokutě deset milionů korun, Komerční banka v polovině loňska musela zaplatit 7,5 milionu korun.

Počátkem loňského roku centrální banka uložila za podobné pochybení pokutu pět milionů korun stavební spořitelně Modrá pyramida, která patří do skupiny Komerční banky.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme