Co čeká exportéry po rozšíření unie?

České firmy nejčastěji vyvážejí do zemí Evropské unie. Jednoznačně vede Německo, které je pro naše podnikatele jakýmsi testovacím trhem. Reportér Radiožurnálu Dušan Valenta zjišťoval, zda se něco změní po rozšíření unie.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

v ocelárně

v ocelárně | Foto: Česká televize

Zásadní změna se nečeká. Od roku 1993 se český vývoz do zemí patnáctky zvýšil čtyřnásobně, v případě Německa dělá 457 miliard korun. Rozšíření Evropské unie ale přinese větší konkurenci.

"Česká republika vždycky těžila z toho, že měla tvořivé lidi, kteří dokáží vymyslet řešení," věří šéf národní proexportní agentury CzechTrade Martin Tlapa.

"Je to vidět i v strategii velkých firem, které se snaží nevyvážet velké objemy oceli nebo hutních materiálů, ale spíš tam přidat něco speciálního z Čech, a nakupovat tu místní surovinu, kdy je třeba i levnější, než kdyby se vozila od nás."

Navíc rozšíření unie ukončí platnost takzvaných antidumpingových opatření. Třeba v případě Polska padnou na vývoz hutních materiálů a uhlí, těšit se mohou také potravináři. Snazší bude export piva. Na české pivo se totiž v Polsku zatím vztahuje 30procentní celní sazba, unijní piva platí jen 5 procent.

Dušan Valenta, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme