Maďarské aerolinie Malév zastavily veškeré lety, nemají peníze

Konec provozu dnes oznámila maďarská národní letecká společnost Malév. Od šesté hodiny ranní už nevyletělo ani jedno její letadlo. Maďarské národní aerolinky stojí po 66 letech existence na pokraji bankrotu a zastavení letů je prvním krokem do nejisté budoucnosti.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadla společnosti Malév

Letadla společnosti Malév | Zdroj: Reuters

Aerolinky Malév už fungovaly v mimořádném režimu ochrany před věřiteli. Začátkem týdne jim byl určen konkurzní správce. Dodavatelé ale ztratili v Malév důvěru a začali požadovat platby.

Už ani maďarská vláda nebyla schopná společnosti poskytovat další finance.

Přehrát

00:00 / 00:00

Situaci maďarské letecké společnosti Malév jsme rozebrali s redaktorem Radiožurnálu Pavlem Polákem.

Leteckou společnost položilo rozhodnutí Evropské komise, která nedávno oznámila, že firma musí vrátit státní dotace. Ty se v letech 2007 až 2010 vyšplhaly do milionů dolarů.

Maďarský premiér Viktor Orbán dnes řekl, že definitivní rozhodnutí o zastavení letů padlo poté, co dvě letadla Malévu nedostala povolení vzlétnout právě kvůli dluhům společnosti. Stalo se to v Irsku a v Izraeli.

Orbán nicméně uvedl, že stále věří, že se podaří najít vhodné investory a že se podaří leteckou společnost zprivatizovat. Odborníci tento optimismus ale nesdílejí.

Velké šance na záchranu společnosti nevidí ani analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Přehrát

00:00 / 00:00

Situaci a vyhlídky společnosti Malév komentoval ve Světě o druhé Ondřej Moravanský, analytik společnosti Cyrrus

“Může tady být například scénář toho, že přijde nějaký zahraniční investor, který by přece jenom mohl v poslední chvíli Malévu pomoci, možná nějaká krátkodobá pomoc od státu v podobě půjčky nebo překlenovacího úvěru taky asi ještě není úplně vyloučena. Ale obě dvě varianty jsou podle mého názoru velmi málo pravděpodobné. Takže to opravdu vypadá, že se Malév zachránit nepodaří,“ uvedl Moravanský ve Světě o druhé.

Národní přepravce se přitom podílí 40 procenty na ročním obratu budapešťského letiště. Pokud by Malév skutečně zanikl, letiště by tak velký výpadek podle Moravanského nemohlo nepocítit.

„Na druhou stranu ta kapacita se uvolní, tím, že Malév přestane létat, a na jeho místo by nastoupily ostatní aerolinky, zejména maďarský nízkonákladový dopravce WizzAir. Nebo jiné společnosti mohou například zvýšit své kapacity na linkách, které byly dosud obsluhovány Malévem."

Adéla Havránková, Pavel Polák, mta, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme