Německé dráhy Deutsche Bahn nabídly strojvedoucím kratší pracovní dobu se zachováním plné mzdy

Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) v pátek nabídly strojvedoucím zkrácení pracovní doby z 38 na 37 hodin týdně se zachováním plné mzdy a tu jim zároveň přislíbily zvýšit až o 13 procent. Novou nabídkou chce železniční společnost přivést odborovou organizaci strojvedoucích GDL zpět k jednacímu stolu a předejít tím další stávce. Odbory zatím uspořádaly tři stávky, které ochromily dopravu nejen v Německu, ale narušily i spoje s Českem.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Deutshce Bahn (ilustrační foto)

Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 000 až 56 000 eur. (ilustrační foto) | Foto: Jürgen Ritter | Zdroj: Reuters

„Teď není absolutně žádný důvod odmítat další rozhovory. GDL se musejí chovat odpovědně a zasednout zpět k jednacímu stolu,“ řekl personální šéf DB Martin Seiler. Poznamenal, že dráhy si nepřejí další eskalaci sporu, proto nabízejí ruku k dalším rozhovorům o mzdové dohodě. Zároveň dodal, že trvání na maximálních požadavcích nikam nevede.

Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73 400 Kč) kvůli inflaci.

Němečtí strojvedoucí budou opět stávkovat. Osobní dopravu omezí od středy do pátku

Číst článek

Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Jako kompromis původně navrhly zvýšení mezd o 11 procent a jednorázový bonus 2850 eur (69 700 Kč), který by se díky vládnímu protiinflačnímu opatření nedanil.

Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 000 až 56 000 eur (až 1,36 milionu Kč). V pátek dráhy učinily novou nabídku, která slibuje až 13procentní zvýšení mezd, a nadále slibují protiinflační prémii 2850 eur.

Zkrácená pracovní doba na 37 hodin týdně, kterou v pátek představil Seiler, by začala platit od 1. ledna 2026. Strojvedoucí by si mohli vybrat, zda by chtěli kratší pracovní dobu se zachováním mzdy, nebo delší se zvýšením mzdy o 2,7 procenta.

Zatímco odbory opakovaně kritizovaly postoj DB, tak za příklad dobré spolupráce uvádějí dopravce Go-Ahead a Netinera. Obě firmy souhlasily s postupným zkrácením pracovní doby na 35 hodin týdně do ledna 2028 a s vyplacením protiinflační prémie 3000 eur (73 500 Kč).

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme