Praha si pořídí vlastního chatbota, pomáhat bude lidem na úřadech

Chatbota, tedy robota, který se stará o komunikaci s lidmi, bude mít od října k dispozici i Praha 12. Místo chození na úřad si přes něj budou moct její obyvatelé požádat třeba o pas nebo změnu trvalého bydliště. Do deseti let by se podle asociace ABSL měli stát chatboti běžnou součástí života.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Počítač (ilustrační foto)

Počítač (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

„Potřebujete-li si udělat pas, připravit žádost o změnu trvalého bydliště a podobně… formulář s vámi projde chatbot a vy ho můžete rovnou poslat datovou schránkou,“ přibližuje Radiožurnálu Martin Novák, obchodní ředitel firmy Datasys, která vyhrála soutěž na tento projekt, co přesně se od chatbota čeká.

Podobné ale jednodušší systémy u nás zatím využívá jen pár firem jako součást zákaznické podpory. Do deseti let by se ale o klienty měli z 95 procent starat už jen roboti, říká Ota Kulhánek, prezident asociace ABSL, která sdružuje firmy z odvětví podnikových služeb.

Facebook představil chatovacího robota. Měl by být součástí Messengeru

Číst článek

„Dneska většina firem i u nás, která komunikuje se zákazníky, má nasazený nějakým způsobem chatbot na úrovni jednoduché komunikace. Například změna hesla, vyřízení objednávek nebo standardních služeb," přibližuje Kulhánek.

Odbory ale další robotizaci dlouhodobě kritizují, protože prý bere pracovní místa lidem. Podnikatelé a vývojáři zase tvrdí, že chatboti zastanou hlavně rutinní práci.

'České firmy budou opatrné'

„Pořád tam zůstane lidská činnost, která je spojená s nějakým složitým úkolem a který ten chatbot nebude schopen vyřešit," vysvětluje partner a vedoucí technologického týmu firmy Deloitte Štěpán Húsek.

Podle prezidenta Asociace malých a středních podniků Karla Havlíčka navíc budou české firmy v jejich zavádění opatrné - mimo jiné i ze strachu, že kvůli robotům přijdou o vztahy se zákazníky.

„Můžete si koupit technologie, stroje, baráky… ale pokud nemáte zákazníky a dokonce věrné zákazníky, tak firma nepřežije," dodává Havlíček.

Pořízení základního chatbota je pro firmy investicí za desítky tisíc korun - ten složitější, který je schopný jednoduché konverzace, může stát i miliony.

Janetta Němcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme