Ve věku 95 let zemřel malíř Karel Malich. Proslavil se abstraktními malbami i drátěnými plastikami
Zemřel sochař, malíř a grafik Karel Malich. Bylo mu 95 let. Radiožurnálu to potvrdila Nikola Bukajová z Galerie Zdeněk Sklenář, která Malicha dlouhodobě zastupovala. Karel Malich byl jedním z nejvýznamnějších českých umělců druhé poloviny 20. století. Proslavil se hlavně jako autor typických drátěných platik. Malich měl blízko k nezvyklým uměleckým materiálům, jako jsou právě dráty, stejně jako k jasným a pestrým pastelům.
Karel Malich se narodil 18. října 1924 v Holicích ve východních Čechách a tamní krajina a místa na něj měly celoživotní vliv. Studoval na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, později na Akademii výtvarného umění. Když mu bylo 90 let, řekl v rozhovoru ČTK, že na začátku jeho umělecké dráhy nebylo žádné rozhodnutí být malířem, ale spontánní inspirace přírodou a jejími projevy.
Nový český aukční rekord. Za Kokoschkův obraz Prahy dá kupec přes 78 milionů
Číst článek
Na dotaz, jaký okamžik ve svém životě považuje za nejdůležitější, říká: „Když jsem se narodil.“ „Každej to nějak má a já si myslím, že jsem byl šťastnej člověk, aspoň tak jsem to všechno vnímal – že se mi to líbí. A nic jsem nepotřeboval,“ řekl před pěti lety Malich.
Tehdy už léta žil ve svém domku v Praze Uhříněvsi, kde měl v ateliéru stovky svých děl a v prostoru viselo několik jeho unikátních drátěných plastik. I v 90 letech měl na stole papíry a hromádky pastelů, kreslil prý každý den.
„Pastel mám rád. V pastelu je kresba i barva, a hlavně světlo, já jsem viděl to světlo v temnotě, koukal jsem do síně, od rána tam vycházelo slunce, začínalo to tam svítit, pak se to vytrácelo.... To jsem mohl všechno pozorovat,“ popisoval dobu dětství v Holicích. O zhmotnění neviditelného, zachycení světla a proudění energie, nalezení harmonie a rovnováhy usiloval celý život.
Od krajinomalby k abstrakci
Malich začínal v 50. letech krajinomalbou, v 60. letech přešel k abstrakci. Grafiky, koláže a kresby tohoto období jsou reflexí Malichova vztahu ke krajině a způsobu vnímání mikrosvěta, který jej v mládí obklopoval.
Vycházejí ze zkušenosti osobitého prožitku přírody jeho rodiště v Holicích a především tamního kameneckého kopce, přetransformovaného do sestavy geometrických prvků a linií.
Obrys kopce, který se objevuje v grafikách, temperách i kvaších už na začátku 50. let, se stal symbolem i v další tvorbě. Od roku 1982 se pak v kresbách objevoval tvar ovoidu, který Malichovy často velmi komplikované a zdánlivě chaotické vize propojoval. K druhé poloze patřily kresby, které se soustřeďovaly na zachycení světelných událostí v jejich tvarových proměnách.