Potřebuje zmodernizovat a vyrůst. Mamutí můstek v Harrachově ve šrotu neskončí
Je jich jen pět na světě a reálně hrozí, že se počet mamutích můstků ještě sníží. Legendární velký skokanský můstek v Harrachově je ve špatném stavu a od předloňského světového šampionátu v letech na lyžích je uzavřený a budoucnost jednoho ze symbolů horského letoviska je nejistá.
„Vždycky přijelo hodně diváků z Polska i z Německa a byla to taková vzpruha toho města, reklama Harrachova. Myslím, že to dělalo dobrou vizitku. Byla by velká škoda nechat to zchátrat tak, aby se tam už neskákalo,“ říká Antonín Hájek.
Není to tak dávno, co bývalý reprezentant a vyhlášený letec naposledy plachtil vzduchem nad bubnem harrachovského můstku, a tak má v živé paměti davy fanoušků i dokonalou atmosféru.
To jsou vzpomínky. Teď je pod Čertovým kopcem prázdno, a nezdá se, že by měl v některé z příštích sezon skokanský areál ožít. Kousek pod odrazovou hranou je teď díra, protože se tu shnilými prkny propadla rolba. Zkrátka novotou můstek rozhodně neoplývá.
Symbolem Harrachova je už skoro 40 let mamutí můstek, který už z dálky vítá návštěvníky známého krkonošského střediska
„Konstrukce můstku pořád drží. Není tak rezavý, že by spadl. Ale trend chlazených stop, nahoře na skokanských věžích zatepané zázemí, všechno tohle spěje k celkové rekonstrukci a modernizaci. Není to tak, že by se to rozřezalo a odvezlo do šrotu. Jde o to povýšit můstek do třetího tisíciletí,“ vysvětluje ředitel Klasického areálu Harrachov Vladimír Kopal.
Nápady na tohle povýšení mu nechybí, peníze zatím ano. A není to jen o modernizaci jako takové, rozhodně by se prý hodilo nechat tohohle mamuta taky trochu povyrůst.
„Teď je nejmenší z těch mamutích můstků, protože všude ve světě, ať to je Vikersund, Kulm, Planica nebo teď i Oberstdorf, investovaly desítky a stovky milionů eur na přestavbu,“ říká člen subkomise pro stavbu můstků mezinárodní lyžařské federace Stanislav Slavík s tím, že na ostatních můstcích se skáče okolo 240 až 250 metrů.
„Harrachovský můstek je se svým rekordem 214,5 metru nejmenší. Bylo by potřeba ho přestavět na konkurenceschopnou velikost HS 225 metrů. Profil už mám vymyšlený,“ dodává. Jenže taková rekonstrukce určitě nebude zadarmo. Proto je zatím nejisté, kdy a jestli vůbec k něčemu takovému dojde.