Recept na přírodní opalovací krém. Vědci objevili rostliny, které se samy chrání před UV zářením

Na nejchladnějším kontinentu planety se dá najít ideální ochrana proti opalování. Aspoň to předpokládá tým vědců z univerzity v chilské metropoli Santiagu. Recept na přírodní opalovací krém možná našli ve dvou rostlinách, které si pro sebe zabírají čím dál větší části Antarktidy.

Antarktida Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vedoucí výzkumného týmu Gustavo Zúñiga ukazuje jednu z rostlin, která je odolná vůči ultrafialovému záření | Zdroj: Reuters

„Zkoumáme je už přes deset let v Antarktidě i v laboratoři a zjistili jsme, že oba druhy rostlin jsou odolné vůči ultrafialovému záření. To znamená, že jsme nebyli schopní u nich zaznamenat výrazné škody ani při vysoké radiaci," vysvětluje vedoucí výzkumného týmu Gustavo Zúñiga, který je zároveň děkanem Chemické a biologické fakulty Univerzity v Santiagu.

Rostliny na Antarktidě se umí ochránit před sluncem. Vyrobíme přírodní opalovací krémy, míní vědci. Podrobnosti zjišťoval Ondřej Klapal

Mluví o jediných dvou krytosemenných rostlinách, které se v Antarktidě vyskytují. Deschampsia antarctica je příbuzná s pšenicí nebo kukuřicí, colobanthus quitensis zase spadá do čeledi hvozdíkovitých, kam patří i v Česku rozšířená mydlice nebo koukol.

„Hlavně v případě rostliny Colobanthus jsme odhalili skupinu molekul, které slouží jako sluneční filtr, což je velmi zajímavé. V prostředí, kde se ty rostliny vyvíjejí, tedy na Antarktidě, je na jaře a v létě záření opravdu silné. Ta rostlina si vyvinula strategii, jak odvrátit škody způsobené touto radiací," popisuje vědec.

Silnému záření byly obě rostliny vystavené i v laboratoři. V přírodě se vyskytují hlavně v částech Antarktidy s mírnějším podnebím. Díky klimatickým změnám a odtávajícímu ledu si ale pro sebe zabírají stále další oblasti.

Vedoucí výzkumného týmu Gustavo Zúñiga kontroluje chladící místnost s rostlinami, které jsou odolné vůči ultrafialovému záření | Zdroj: Reuters

„Dokážeme pochopit, jak se ultrafialovému záření přizpůsobují. Myslíme si, že v ne příliš vzdálené budoucnosti to budeme umět naučit i zemědělské plodiny, které jsou na ně citlivé. Můžeme tu informaci do nich vložit a ony se pak dokážou radiaci přizpůsobit," doplňuje Zúñiga.

Zúñiga tvrdí, že výtažek z antarktických rostlin neohrožuje buňky organismů, se kterými přijde do kontaktu, tedy ani lidí.

„Neznáme moc druhů přírodních blokátorů ultrafialového záření. Skupinu molekul, kterou jsme objevily, tak můžeme využít při vývoji kosmetických výrobků, které nás budou chránit," přibližuje vědec.

Současné opalovací krémy jsou podle chilských vědců založené na oxidech titanu a zinku, které můžou být pro pokožku toxické. Univerzita v Santiagu teď hledá obchodní partnery, aby vědcům pomohli s výrobou krémů, které by mohli pomoct při prevenci popálenin a tím pádem i stárnutí nebo rakoviny kůže. Slibují, že výroba bude udržitelná, protože dokážou rostliny pěstovat po celý rok.

Ondřej Klapal Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít