Rodící se hvězda jako dárek k prvnímu výročí. NASA zveřejnila nový snímek z Webbova teleskopu

Dramatickým pohledem na rodící se hvězdy uprostřed rudých, okrových a bílých oblaků vesmírný teleskop Jamese Webba oslavil rok od prvních zveřejněných snímků. Nový záběr, který ve středu představil americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), ukazuje 50 mladých hvězd s hmotností menší nebo podobnou jako Slunce, které jsou od Země vzdálené asi 390 světelných let.

Washington Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Snímek z Webbova vesmírného teleskopu zobrazující oblast vzniku hvězd

Snímek z Webbova vesmírného teleskopu zobrazující oblast vzniku hvězd | Foto: NASA | Zdroj: NASA

„Připravte se, budete ohromeni,“ uvedl na twitteru šéf NASA Bill Nelson, který nový snímek přirovnal k impresionistickému mistrovskému dílu.

Webbův teleskop objevil velké vzdálené galaxie. Podle vědeckých předpokladů neměly existovat

Nejtmavší jsou na snímku oblasti, kde hustý prach obklopuje tvořící se protohvězdy, uvádí NASA. Červeně jsou znázorněny protilehlé výtrysky vodíku, které vznikají, když hvězda poprvé prorazí svůj obal tvořený kosmickým prachem. Ve spodní polovině snímku je pak jediná zachycená hvězda výrazně větší než na Slunce, která si vyhloubila zářivou „jeskyni“ z okolního prachu.

Klaus Pontoppidan, který se dříve podílel na projektu Webbova teleskopu, vysvětlil, že nový snímek umožňuje detailně prozkoumat velmi krátké období životního cyklu hvězdy. „Naše vlastní Slunce si podobnou fázi prožilo už velmi dávno, a díky technologii nyní můžeme vidět začátek příběhu jiné hvězdy,“ uvedl.

NASA první snímky z dalekohledu ukázala světu poprvé přesně před rokem. Tehdy na nich byla zhroucená hvězda, galaxie ve víru tance nebo mlhovina plná hvězd.

Vědci objevili novou exoplanetu, která by podle nich neměla existovat. ‚Je to obří zrcadlo,‘ říkají

Vesmírný teleskop Jamese Webba v hodnotě deseti miliard dolarů (245 miliard korun) je projektem americké NASA s širší mezinárodní účastí. Teleskop vynesla do vesmíru v roce 2021 raketa Ariane 5 z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně, své konečné pozice 1,5 milionu kilometrů od Země dosáhl v lednu 2022.

Webbův teleskop od té doby zaznamenal širokou škálu vesmírných úkazů a jevů, od planet naší Sluneční soustavy po pohledy do vzdálených zákoutí vesmíru. Mezi nejmajestátnější snímky patřil například nový pohled na takzvané Sloupy stvoření v Orlí mlhovině, srdce spirální galaxie Messier 74 (M74) či hvězdokupy NGC 346.

epo, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít