Pražské metro se poprvé rozjelo před 40 lety. Na zkoušku a bez cestujících

Dopravní podnik hlavního města Prahy letos slaví významné jubileum. V květnu to bude 40 let, co se poprvé rozjelo metro s cestujícími. Tomu ovšem musela předcházet řada zkušebních jízd. Přesně před čtyřmi desítkami let se začaly testovat sovětské vlaky s označením EČS.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Historická souprava metra EČS sovětské výroby

Historická souprava metra EČS sovětské výroby | Foto: Metroweb

Přestože původně měly zahájit provoz v pražském metru vozy české výroby, nakonec dopravní podnik objednal vlaky s označením EČS ze Sovětského svazu.

Kvůli tomu musela být zesílena konstrukce Nuselského mostu, byl totiž navržen pro provoz s českými vozy, které byly lehčí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pohled do historie pražského metra připravila redaktorka Zuzana Márová

Sovětské stroje dorazily v říjnu roku 1973 z Ruska po vlastní ose, tedy po železničních kolejích.

„Protože na území bývalého Sovětského svazu je takzvaný široký rozchod a u nás normální rozchod, na tehdejší státní hranici v Čopu se vozy takzvaně přezouvaly. Na vozy se daly podvozky určené pro český trh a po těch už zvláštní vlaky dojížděly až do Prahy,“ popisuje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík.

V té době ale nebyla ještě zcela dokončená výstavba metra C, na které měl být provoz zahájen. V prosinci začaly testovací jízdy na zkušební trati depa Kačerov, 22. prosince vyjel úplně poprvé vlak metra se dvěma vozy na první ověřovací jízdu mezi Kačerovem a stanicí Pražského povstání.

Interiér historické soupravy metra EČS | Foto: Metroweb

Druhého ledna 1974 pak mohl být slavnostně zahájen zkušební provoz metra, ovšem bez cestujících. Ti si museli počkat do května.

„Zkušební provoz samozřejmě neznamenal, že by hned od toho 2. ledna v podzemí kmitaly vlaky podle nějakého grafikonu, to ještě nebylo možné, ale v případě potřeby se konaly různé ověřovací jízdy, technicko-bezpečnostní zkoušky. A pak až v dubnu začal intenzivní pravidelný zkušební provoz bez cestujících,“ vysvětluje Pavel Fojtík.

Původními ruskými vozy se lze svézt i dnes

Vozy typu EČS ještě nebyly rozdělené na takzvané vložené a čelní, každý vagon měl tedy stanoviště pro strojvedoucího. Tento typ jezdil ovšem výhradně na lince C, na které byl provoz zahájen. Na ostatních linkách, které se postupně dobudovaly, pendlovaly vozy typu 81-71, které k nám poprvé dorazily v roce 1978.

Kdo vozy EČS nezažil nebo by si je chtěl připomenout, může využít speciálních jízd historickou soupravou metra, které pořádá dopravní podnik každou třetí sobotu v měsíci.

„Cestující mohou zavzpomínat nebo vůbec poprvé vyzkoušet, jak se v pražském metru jezdilo v minulosti. Nejbližší jízda se uskuteční 18. ledna,“ říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Zuzana Márová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme