V pražském technickém muzeu jezdí kopie historické parní lokomotivy

Replikou historické lokomotivy se můžete svézt v Národním technickém muzeu v Praze. Po speciální úzkorozchodné koleji tam bude jezdit do úterý. Model vyrobili nadšenci podle fotografií stroje, který jezdil v českých zemích před sto lety.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Replika lokomotivy v Národním technickém muzeu v Praze

Replika lokomotivy v Národním technickém muzeu v Praze | Foto: Jan Charvát

„Pustíme páru do válců, teď se nám to rozjede, pojedeme 80 metrů,“ říká řidič Honza, který lokomotivu bravurně ovládá.

Tenhle stroj se předtím, než přijel do muzea, projížděl na kolejích v Česku i v zahraničí.

„Jezdil v Kolíně. Před 14 dny jsme byli v Lotyšsku, tam jsou tratě delší, takže se jezdí líp,“ svěřuje se.

Vlak jede tak daleko, dokud mu nedojde voda nebo uhlí. „Osm kilometrů úplně bez problémů. Obsluhují ho dva lidé," upřesňuje Honza.

Přehrát

00:00 / 00:00

V kabině unikátní lokomotivy, která jezdí v Národním technickém muzeu v Praze, natáčel redaktor Jan Charvát

Lokomotiva je replikou stroje, který jezdil na přelomu 19. a 20. století. Originály se v Evropě nezachovaly, muselo by se pro ně dojet až do Jižní Ameriky. Malá lokomotiva před sto lety ale nedopravovala cestující.

„Byl to stroj, který se používal různě v cihelnách, lomech nebo továrních areálech. Většinou to byly uzavřené systémy, které dále nebyly napojené na železniční tratě a nebyly příliš viditelné. Veřejnost tyto lokomotivy příliš nevnímala,“ vysvětluje konstruktér Michal Bednář.

Výroba repliky stála několik milionů korun. Její postavení bylo náročné. K dispozici totiž nejsou původní plány.

„Vlastní stavba trvala rok a dva měsíce. Předtím proběhla projektová příprava, která nám zabrala dalšího půl roku. Původní dokumentace se k lokomotivě nedochovala. Továrna sídlila v Berlíně a za druhé světové války byla kompletně vybombardována včetně archivu. Jediné, co se nám podařilo získat, byl generální plán v měřítku 1:20. Je to jakýsi výkres, který určuje sestavení jednotlivých dílů,“ dodává Bednář.

Replika lokomotivy v Národním technickém muzeu v Praze | Foto: Jan Charvát

Jan Charvát Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme