Červené double-deckery pohání i káva. Londýn bojuje se smogem
Zvykli jsme si, že městské autobusy už nejezdí jen na naftu, ale i na plyn a čím dál víc i na elektřinu. V Londýně se ale tento týden rozjely první autobusy na kávovou sedlinu.
Londýnský dopravní podnik začal bojovat s emisemi z naftových motorů po svém. Testuje autobusy na speciální biopalivo. Společnost Bio-Bean ve spolupráci s petrolejářským gigantem Shell přimíchává londýnským autobusům do nafty olej z kávové sedliny.
Praha při smogu omezí dopravu. Do města by nejezdila auta se sudou nebo lichou značkou
Číst článek
Sedm gramů čerstvě namleté kávy, správný tlak a teplota. Výsledkem je chutné espreso a také kávová sedlina. V Londýně jí kavárny vyprodukují ročně 200 tisíc tun. Z odpadu se teď stalo palivo.
„Recyklujeme kávovou sedlinu z tisíců kaváren v celé Velké Británii. V naší továrně pak ze zbytků vyrábíme biopaliva," vysvětluje zakladatel společnosti Bio-Bean Arthur Kay. Ve fabrice v Cambridgeshire firma extrahuje z kávové sedliny olej, který pak přimíchává do nafty.
Biopalivy v Londýně bojují proti smogu. Podle starosty Sadiqa Khana zabije znečištěné ovzduší ročně přes devět tisíc Londýňanů. Na vině jsou právě i autobusy, které tu spotřebují zhruba 240 milionů litrů nafty za rok.
„Teď ji ale z hromadné dopravy vytlačují kromě biopaliv i stlačený zemní plyn a hlavně elektřina," říká Michal Štengl, šéfredaktor magazínu Transport a Logistika.
Také londýnský dopravní podnik už elektrobusy testuje a zapojit chce i vodík. To už ale pravděpodobně nevzbudí takový zájem světových médií jako právě pohon na kávu. Zvlášť ve městě, jehož obyvatelé si o páté vždy připíjeli čajem.