Na D1 končí úsekové měření rychlosti. Systém bude dál užívaný v místech, kde pracují silničáři

Společně s modernizací skončila na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem ještě jedna věc, konkrétně úsekové měření. Tento systém v zúžených úsecích kontroloval každé auto, jestli nepřekračuje maximální povolenou rychlost. A pokud jel někdo rychleji, dostal automaticky pokutu.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ukazatel blížícího se radaru (ilustrační foto)

Ukazatel blížícího se radaru (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka PxHere (Creative Commons CC0)

Systém úsekového měření však na českých dálnicích nekončí. Ředitelství silnic a dálnic plánuje radary používat i dál. A podobně jako na D1 to bude v úsecích, kde budou pracovat silničáři.

„Mobilní sety pro měření úsekové rychlosti plánujeme i v dalších letech používat pro kontrolu dodržování rychlosti v rámci dopravních omezení, při rozsáhlejších, a hlavně dlouhodobějších opravách na celé dálniční síti České republiky,“ popsal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Města podél D1 přišla o peníze z pokut. Během rekonstrukce dálnice získala desítky milionů

Číst článek

Rozšíření úsekového měření i na další dálnice podporují také policisté. Systém totiž podle nich pomáhá v zúženích zklidnit dopravu.

„V místech s úsekovým měřením dochází k výraznému zklidnění dopravy, přičemž se zavedením měření ubývá také řidičů, kteří v úseku jezdí velmi vysokou rychlostí, nebo si vynucují uvolnění levého jízdního pruhu pro rychlejší průjezd. V měřených úsecích dochází také k výraznému snížení dopravních nehod z příčiny nezvládnutí řízení vozidla. Jedná se například o dopravní nehody, kdy řidič narazí do svodidel nebo je v kontaktu s vozidlem v druhém jízdním pruhu,“ řekl mluvčí policejního prezidenta David Schön.

Co je ale zásadní, kde přesně úsekové měření příští rok bude, zatím nevíme. Ředitelství silnic a dálnic o tom totiž ještě nerozhodlo.

Díky letošnímu úsekovému měření na dálnici D1 policisté odhalili skoro 50 tisíc přestupků. Ve srovnání s loňským a předloňským rokem je to přibližně poloviční číslo. Hlavní příčinou tohoto poklesu je ale to, že letos už modernizace D1 končila, a radary tak byly na méně úsecích než v předcházejících letech. Nejvíc přestupků kvůli úsekovému měření, konkrétně přes 17 tisíc, letos policisté zjistili v zúžení u Humpolce na Vysočině.

Životnost dálnice D1 je 30 let. Zkolaudovaná má být v příštím roce, uvedl šéf ŘSD Mátl

Číst článek

Systém úsekového měření funguje tak, že když řidič vjíždí do zúžení, zaznamená jej první radar. Když z něj vyjíždí, zaeviduje ho druhý. Díky tomu systém dokáže zjistit, jak dlouho opravovaným úsekem jel. A to už stačí k vypočítání průměrné rychlosti. Pokud je nižší než maximálně povolená osmdesátka, vše je v pořádku. Pokud je naopak vyšší, dostane řidič automaticky pokutu.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka už dřív řekl, že úsekové měření přispívá nejen ke zklidnění dopravy, ale taky k tomu, že v úsecích s omezením méně často vznikají kolony.

„Se zahájením úsekového měření došlo k poklesu průměrné rychlosti o přibližně pět kilometrů v hodině. Díky tomu je průjezd dopravním omezením plynulejší. Zvyšuje se propustnost dálnice o 20 až 30 procent,“ uvedl Jemelka a doplnil, že pokud úsekové měření v opravovaném úseku není, maximálně povolenou rychlost tam překračuje až třetina řidičů. Pokud tam ale systém je, jde maximálně o jedno procento.

Jiří Svatoš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme