Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení tachometrů všude v Evropě trestným činem.

Doporučujeme Štrasburk Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tachometr (ilustrační foto)

Tachometr (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

Falšování počtu najetých kilometrů trápí nejen Česko, ale i sousední Polsko. Tam se každý rok doveze milion ojetých aut a podle sociálnědemokratického poslance Janusze Zemkeho jich má 800 tisíc stočený tachometr. V Polsku se tedy s ojetinami podvádí ve velkém. To má vliv na důvěru zákazníků ve stát i na bezpečnost na silnicích.

Přehrát

00:00 / 00:00

Evropský parlament navrhuje přijmout celoevropská pravidla proti stáčení tachometrů. Poslechněte si reportáž ze Štrasburku

Zavést celoevropská pravidla pro sledování počtu najetých kilometrů považuje Janusz Zemke za dobrý nápad. „Je to dobrá myšlenka, protože tu máme co dělat s prachobyčejnými podvodníky. Evropa s tím musí bojovat, protože jsou na tom vždycky bití jen a jen spotřebitelé,“ říká pro Radiožurnál.

Pro radu, jak s nešvarem stáčení tachometrů bojovat, nemusí Evropská komise chodit daleko. V Belgii funguje od roku 2004 systém Car-Pass, který pečlivě zaznamenává stavy měřidel kilometrů u aut.

Ředitel neziskové organizace Car-Pass Michel Peelman vysvětluje, že se do elektronického formuláře, jakéhosi rodného listu každého auta, zaznamenává stav kilometrů kdykoli se vůz dostane do rukou mechaniků. Nejen při prohlídkách, ale i při nehodě, opravě nebo přezouvání pneumatik.

Česko je rájem aut se stočenými tachometry, ročně se jich tu prodají statisíce

Číst článek

„Každý specialista, který se jen dotkne auta, musí zapsat číslo karoserie, stav tachometru a datum opravy nebo činnosti na vozidle. To pak posílá do centrální databáze. Když si auto někdo kupuje, může si nechat vyjet celou historii vozu,“ vysvětluje Peelman.

Díky tomu se podle něj podařilo nešvar přetáčení tachometrů v Belgii zcela zlikvidovat. U vozů dovezených z Německa nebo odjinud už ale taková evidence není - a to by mohly evropské předpisy změnit.

V Belgii je přetáčení tachometrů trestné. Pachatel za ně může dostat pokutu a může jít i do vězení. Taková pravidla by mohla unie zavést v celé Evropě. 

Pavel Novák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme