Železniční koridor na severu Budějovic už se měl stavět. Stát ale pořád neví, jak bude projekt financovat

Nejnáročnější úsek čtvrtého železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi zůstává na mrtvém bodě. Na část Nemanice–Ševětín, kde má být i nejdelší vlakový tunel v Česku, získala Správa železnic loni potřebná územní rozhodnutí. Letos se podle původních plánů mělo začít stavět. Stát ale neví, jak bude stavbu financovat. Odhadované náklady přesahují 20 miliard korun. Vláda už dříve oznámila, že chce úsek vystavět formou PPP projektu.

České Budějovice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vlak

Zbývá postavit přes 16,5 kilometru dlouhý úsek železnice (ilustrační foto) | Zdroj: Shutterstock

„Věřím, že se vzájemně dopracujeme k tomu, aby byl tento projekt podpořen. Chtěl bych, aby byl úsek Praha – České Budějovice, včetně vybavenosti a maximální zabezpečenosti, v roce 2025 hotov.“ Takto optimistický byl ještě v roce 2020 výhled generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak pokračují přípravy železničního koridoru mezi Nemanicemi a Ševětínem na Českobudějovicku, zajímalo Matěje Vodičku

Splnit se ho ale s jistotou nepodaří. Zbývá postavit přes 16,5 kilometru dlouhý a na celé trati nejnáročnější úsek Nemanice–Ševětín. Státní organizace teď přiznává, že stavba nezačne ani v příštím roce.

„Samotný výběr koncesionáře bude probíhat v letech 2024 a 2025 s cílem dosáhnout uzavření souboru smluvních dohod do dubna 2026, v témže roce by pak byla zahájena i realizace stavby,“ uvádí mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Součástí trasy, která se chystá už několik let, mají být dva tunely – Hosínský a Chotýčanský. Druhý jmenovaný s délkou téměř pět kilometrů by měl být nejdelší svého druhu v Česku. I kvůli tomu je příprava stavby náročná a nákladná.

Zatím se podařilo vykoupit jen menší část pozemků. „V tuto chvíli máme vykoupeno necelých třicet procent pozemků, na kterých bude stavba trvale umístěna,“ říká Dušan Gavenda.

Že příprava stavby nezrychluje, potvrdil Českému rozhlasu i starosta Hrdějovic Petr Stejskal. Nová trasa koridoru zasáhne do katastru této obce na jihozápadě, těsně u zastavěné části, kde má vzniknout jeden z portálů hosínského tunelu.

O starost méně. Cestování po Šumavě je snazší, kraje se dohodly na vzájemném uznávání jízdenek

Číst článek

„Stavební povolení zatím není, pouze se vykupují pozemky, připravuje se projekt, který je poměrně složitý, a není daný termín, kdy by se mělo začít,“ dodává Petr Stejskal.

Dřívější odhadované náklady na celý úsek dosahovaly zhruba 20 miliard korun. Vláda loni zadala studii proveditelnosti stavby formou PPP projektu. Ta se teď dokončuje. PPP projekty jsou takové, při kterých na výstavbě a správě spolupracuje stát se soukromými firmami, v současné době se k nim přistupuje častěji, například při stavě nových dálničních úseků.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) má být ohledně financování stavby jasno během letních prázdnin. „Rozhodneme o přípravě dalších projektů i dalším postupu právě v úseku Nemanice–Ševětín, zda budeme nakonec pokračovat v režimu PPP a i tuto část koridoru dobudujeme,“ zmiňuje.

Kromě dostavby čtvrtého železničního koridoru chce vláda také formou PPP projektu postupovat v případě vlakové rychlodráhy z centra Prahy na Letiště Václava Havla.

Matěj Vodička Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme