V bytě má zimu a ve svých 73 letech musí zase do práce. Klientů dluhových poraden přibývá

Utažený kohoutek topení, plíseň na zdech a věčně vlažná voda. To je realita seniorky Zdeňky z jižních Čech. Po pádu Bohemia Energy a přechodu k jinému dodavateli platí za energie mnohem víc než dřív. O pomoc musela požádat i dluhovou poradnu v Prachaticích. V podobné situaci je v současné době řada další lidí.

Prachatice Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

ruce na topení

Paní Zdeňka se bojí zapnout topní, koncem roku jí přišel vysoký nedoplatek (ilustrační foto) | Zdroj: Shutterstock

„Začala se mi dělat plíseň na stěnách, protože nemůžu naplno topit. Mám astma a v tomhle spím,“ ukazuje paní Zdeňka ložnici ve svém bytě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Paní Zdeňku navštívila Kristýna Barchini

Zapnout topení se bojí, koncem roku jí přišel vysoký nedoplatek. „Před Vánoci přišla faktura, musela jsem se zadlužit, už to dělá sedmdesát tisíc za elektřinu. Neohřívám naplno ani vodu, mám ji vlažnou a večer už se myji ve studené,“ dodává.

Kvůli vysokým nákladům za energie si paní Zdeňka ve svých 73 letech musela najít práci. „Budu uklízet, objednávat a vydávat obědy. Budu pracovat od 10 do 17 hodin,“ popisuje.

Ve svízelné situaci se jí snaží pomoci dluhová poradna prachatické organizace KreBul. „S tím, jak teď přicházejí vyúčtování, přibývá lidí, kteří potřebují najít řešení. Například mají dvanáctitisícový důchod a poskytovatel energií jim vyměří zálohy osm tisíc,“ líčí ředitel Zdeněk Krejsa.

Nabídku na fixaci cen energií bych nyní nevyužil, v budoucnu se nevyplatí, tvrdí expert na energetiku

Číst článek

Špatná finanční situace pak dopadá i na psychiku lidí, kteří do poradny dochází. „Místo odborného poradenství poskytujeme krizovou intervenci, protože ten klient má problémů víc a samozřejmě se to někde podepíše na jeho stavu. Takže řešíme akutně nějakou krizi, a teprve když ji zpracujeme, se začneme věnovat konkrétnímu problému,“ říká Zdeněk Krejsa.

Tento trend potvrzuje i ředitelka krizového centra Theia Barbora Čechová. „V poslední době přibývají klienti spíše v té službě krizové pomoci, byť třeba dluhy mají také. Ta doba je už dlouho tak náročná, že lidem prostě dochází energie,“ myslí si.

Případy lidí jsou navíc podle Zdeňka Krejsy z prachatického KreBulu stále komplikovanější a k vyřešení situace je potřeba větší počet schůzek.

Kristýna Barchini Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme