Kalousek varoval Plzeň před zakázkou na nové depo za 13 miliard

Ministr financí Miroslav Kalousek osobně vstoupil do kauzy miliardového tendru Dopravního podniku v Plzni. Pro Radiožurnál uvedl, že současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějnám. Dopravní podnik vypsal zakázku na vybudování depa a údržbu vozidel za 13 miliard korun a do soutěže se přihlásila pouze jedna firma.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trolejbus MHD v Plzni

Trolejbus MHD v Plzni | Foto: Dopravní podnik

Plzeň se hodlá na 29 let upsat k tomu, že bude rok co rok splácet zhruba 400 milionů korun soukromé firmě. Ta má postavit depo pro autobusy a trolejbusy a vozidla pak udržovat.

Ministerstvo financí zakázku označuje jako rizikovou pro rozpočet města, a tendr proto nedoporučuje. Příslušný kritický dopis ministerstvo poslalo do Plzně a Radiožurnál ho má k dispozici.

„Jsem si vědom, že stanovisko ministerstva financí není právně závazné, přesto jej naléhavě zdůrazňuji. Domnívám se, že současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějinám,“ uvedl ministr financí Miroslav Kalousek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Petra Sehnoutky o plánovaném miliardovém tendru v Plzni v Ranním Radiožurnálu.mp3

Ministerstvo už jednou varovalo Plzeň, že vypsaná zakázka věrohodně nevysvětluje, jak by mohlo město ušetřit. Úřadu se nelíbí ani to, že Plzeň nehledala jiné alternativy a rovnou počítá s tím, že část dopravního podniku předá soukromé firmě na 29 let. Obří zakázku prostudovali experti ministerstva financí, ale nikde nenašli důkaz, že soukromá firma odvede práci levněji než město.

„Nebyly posouzeny ani alternativní varianty. Ministerstvo financí nemohlo posoudit, zda tato navržená varianta je ta nejefektivnější a pro město nejvýhodnější,“ říká šéf odboru financování územních rozpočtů Jan Zikl.

Podle něj je navíc velmi pravděpodobné, že Plzeň v následujících letech přijde o stovky milionů korun kvůli změně v přerozdělení daní. Městu tak hrozí, že nedokáže dodržet své závazky.

Ekonomický náměstek plzeňského primátora Martin Zrzavecký z ČSSD se však brání. „Tak zkušený politik a profesionál, jako je pan ministr Kalousek, by se neměl rozhodovat na základě informací uvedených v médiích. A nepředpokládám, že v tento okamžik má veškerou dokumentaci, která k tomuto projektu byla zpracována, takže se podivuji nad tím, že vůbec vyřkl takováto slova,“ uvedl Zrzavecký pro Radiožurnál.

Zakázku Plzeň v tuto chvíli nezastaví. A to i přesto, že Radiožurnálu potvrdily dva na sobě nezávislé zdroje, že nabídku podala pouze jedna firma – plzeňská Škoda Transportation.

„Od 1. dubna, kdy bude platit novela zákona o veřejných zakázkách, tak zakázka s jedním uchazečem by automaticky nemohla být realizována,“ připomíná Stanislav Beránek z Trasparency International.

Odmítavé stanovisko ministerstva financí má k dispozici pouze úzký okruh lidí z vedení města a členové výběrové komise. Zastupitelé ho zřejmě dostanou až před dubnovým jednáním, na kterém budou o tendru za 13 miliard korun hlasovat. Stanovisko ministerstva je sice pro město nezávazné, dosud se ale nestalo, aby ho někdo nerespektoval.

Ľubomír Smatana, Petr Sehnoutka, Eva Presová, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme