V Ostravě přibývá botiček, za odstup od cyklistů pokuta nepadla. Prohlédněte si mapu přestupků

Vedle centra evidují policisté a strážníci v Ostravě nejvíc dopravních přestupků v obvodech s velkými sídlišti. Vyplývá to z datové analýzy, kterou zpracoval server iROZHLAS.cz. Nejčastějšími prohřešky je ignorování značek a parkování na nedovolených místech.

Data Ostrava Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Městská policie Ostrava (ilustrační foto)

Městská policie v Ostravě má jedny z nejpřesnějších dat o přestupcích mezi největšími českými městy. Nejvíce pokutuje za stání v zákazech, v posledních dvou letech o téměř sedm set procent navýšila počty botiček | Zdroj: Městská policie Ostrava

Ulice v centru, hlavní třídy a měřené úseky. To jsou místa, kde v loňském roce nejvíce pokutovali ostravští strážníci a policisté. Vyplývá to z datové analýzy serveru iROZHLAS.cz.

Data o dopravě ve čtyřech velkých městech

Datoví novináři Českého rozhlasu podali osm shodných žádostí o seznam dopravních přestupků v roce 2022. Mířily na Prahu, Brno, Ostravu a Plzeň, na státní i městskou policii.

Šest z osmi adresátů, včetně obou brněnských policií, data poskytlo. Získané datasety postupně přidáváme na redakční GitHub. Nově na něm najdete i data obou ostravských policií.  

Zatímco strážníci udělili za rok 2022 téměř 80 tisíc pokut, policisté mají skóre čtvrtinové. Ze tří největších českých měst jde přitom o nejméně přestupků vůbec. Ve srovnání s Prahou jsou čísla v Ostravě o řád nižší, ve srovnání s Brnem tvoří rozdíl zhruba 20 tisíc přestupků. Kdybychom ale přepočítali přestupky na počet obyvatel jednotlivých měst, dostává se záhy na druhé místo právě Ostrava, jak znázorňuje následující graf.

I tak přepočteno na strážníka vychází zhruba třetina uděleného přestupku za den, v Brně je to asi půl přestupku na strážníka denně (do výpočtu bereme loňské stavy). „Statistická data nelze v tomto případě objektivně porovnávat, a to vzhledem ke skutečnosti, že v Brně a Praze je špatné parkování řešeno i automatickými mobilními monitorovacími systémy,“ oponuje mluvčí ostravských strážníků Jindřich Machů. Dodává, že „strážníci řeší a evidují všechny přestupky, a to jak ty oznámené občany, tak i jimi zjištěné v rámci výkonu služby.“

Stejně jako v Brně, i na datech z Ostravy jde pozorovat úbytek přestupků během prvních dvou covidových let – mezi lety 2018 až 2020 jde o pokles o zhruba dvacet procentních bodů. V letech 2021 a 2022 ale opět začínají narůstat, až nakonec hodnoty z roku 2018 překračují. V covidových letech sledujeme také mírný pokles odtahů, ty se ale postupně stabilizují a zůstávají na stejné hodnotě.

Raketový nárůst naopak vidíme po roce 2019 v počtu botiček namontovaných v Ostravě městskou policií. Rozdíl mezi lety 2018 a 2022 tvoří 744 procentních bodů, jak znázorňuje graf níže. A jak tento nárůst policie vysvětluje?

„Nárůst přičítáme realizaci organizačních změn při využívání technických prostředků k zabránění odjezdů vozidel, ke které došlo v průběhu roku 2020,“ sdělil neurčitě mluvčí městské policie Machů. Co konkrétně tyto organizační změny obnášejí, vysvětlit odmítl. „Organizační změny jsou interní záležitostí naší organizace, proto se k nim nebudeme vyjadřovat,“ odepsal na dotaz.

Problémy s parkováním

Čím se nejčastěji zabývají strážníci a čím zase policisté? Pohled do dat jasně napovídá, že pro strážníky představuje nejrozsáhlejší agendu v této oblasti parkování ve městě – souhrnně tvoří většinu řešených přestupků.

Jen porušení zákazů stání zaznamenali ostravští strážníci v roce 2022 zhruba ve dvaceti tisících případech, asi deset tisíc přestupků zaznamenali policisté v případě parkování na vyhrazeném místě a asi sedm tisíc přestupků pak při parkování v pěší zóně. V první pětici nejčastějších porušení zákona pak figuruje ještě neoprávněné užití chodníku či neuhrazení poplatku za stání na placeném parkovišti. V centru pak řidiči také velmi často nerespektují zóny a stojí v zákazech.

Asi pětinu přestupků za špatné parkování a stání v zákazech řeší strážníci domluvou, o něco častěji pak tyto přestupky končí ve správních řízeních a vůbec nejčastějším řešením je pro strážníky vypsání pokuty.

Co řeší strážníci naopak výjimečně, je rychlost v obci, která je spíše doménou státní policie. Přestupky za rychlost řešené strážníky pozorujeme v datech v kategoriích „omezení rychlosti“, což je porušení značky, která upravuje v daném místě rychlost, a „rychlost v obci“, což je paragraf za porušení rychlosti. Zatímco druhá kategorie je nejčastěji řešená blokovou pokutou, první jmenovaná zase správním řízením.

Brno: 120 tisíc loňských dopravních přestupků v mapě. Podívejte se, za co se pokutuje u vás

Číst článek

Ve správních řízeních končí nejčastěji ty přestupky za rychlost, které zachytí dva stacionární radary – na ulicích Třebovická a Českobratrská. Blokovou pokutou pak končí případy, kdy překročenou rychlost zaznamená fyzicky strážník, třeba mobilním radarem.

„Radary jsou využívány s ohledem na klimatické podmínky v místech, která schvaluje Policie ČR. Místa pro měření rychlosti jsou aktualizována a schvalována také policií dvakrát ročně. Jedná se o místa, kde docházelo či dochází k opakovaným nehodám, místa, kde hrozí kolizní situace s chodci v souvislosti s jejich zvýšeným pohybem, a rovněž místa, kde jsou základní a mateřské školy,“ popsal mluvčí Machů s tím, že mobilní radary využívají strážníci od roku 2007. Aktuálně mají k dispozici tři.

Řidiči i chodci

Policisté zase nejvíce řeší případy spojené s jízdou řidičů. Mezi přestupky dominují ty v kategorii ostatní – jde o různé druhy přestupků, kterých je souhrnně tak málo, že není vypovídající vyčleňovat je do zvláštní kategorie. Případně jde o špatně či chaoticky popsané případy.

Když vynecháme tuto kategorii, pozorujeme nejvíce přestupků v „porušení dopravní signalizace“, což může být nerespektování značek či třeba jízda na červenou. Více než tři tisíce pokut rozdali policisté také za telefonování za jízdy, dva a půl tisíce pokut za špatný stav vozidla a více než osmsetkrát pokutovali policisté také za překročení povolené rychlosti.

Méně časté jsou pak přestupky, jako neužití bezpečnostního pásu, přejíždění z pruhu do pruhu či nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly, za tyto přestupky padalo v roce 2022 mezi třemi až šesti sty pokutami.

V policejních datech také sledujeme přestupky týkající se chování chodců. Více než osm set pokut vypsali policisté za přecházení na červenou, o polovinu méně potom za to, že lidé přecházejí mimo vyznačené přechody. Z dat vyplývá, že v porovnání s druhým největším městem Česka, Brnem, je těchto zaznamenaných přestupků v Ostravě desetkrát více.

Co ale v datech nefiguruje, jsou informace o pokutování řidičů, kteří nedodržují vzdálenost od cyklistů. Buď k těmto přestupkům v Ostravě vůbec nedochází, nebo je policisté zkrátka neřeší.

Policisté také řeší přestupky rovnoměrněji v průběhu dne, zhruba od šesté hodiny ráno do dvaadvacáté hodiny večer. Strážníci jsou zato nejaktivnější mezi osmou až třináctou hodinou a pak večer mezi devatenáctou a dvacátou hodinou. Podrobněji v grafech níže.

Proč strážníci pracují nejintezivněji v ranních hodinách, mluvčí Machů blíže nevysvětlil. Podle něj se ani relevantně vyjádřit nedá. „Každá organizace má nastaveny vlastní priority výkonu služby. Tyto pak vycházejí jak z rozsahu plněných úkolů, aktuální bezpečnostní situace, tak i případných bezpečnostních rizik.

Do centra pro pokutu?

Server iROZHLAS.cz zajímalo také, kde nejčastěji k přestupkům dochází. Z dat jasně vyplývají dvě dominantní lokality – centrum města (Moravská Ostrava a Přívoz) a obvod Ostrava-Jih. Sekunduje městský obvod Poruba a Mariánské Hory. „Jedná se zpravidla o lokality s vysokou sídlištní zástavbou a zvýšenou návštěvností místa. Například část Ostravy, kde lidé dojíždějí za prací,“ vysvětlil mluvčí strážníků Machů.

Pohled na konkrétní ulice nabízí ještě o něco pestřejší obrázek. I tam si zachovávají dominanci ulice v Moravské Ostravě a Přívozu, významné jsou ale i komunikace v Porubě či Slezské Ostravě.

Nejvíce přestupků strážníci i policisté zaznamenali na ulici Reální u katedrály Božského spasitele nedaleko centrálního Masarykova náměstí. Na zhruba 80 metrů dlouhé spojnici jich napočítali v loňském roce na dva tisíce.

Čeho se tam lidé nejčastěji dopouštějí? Data ukazují, že jde o porušování zákazu stání. „Jedná se o oblast spadající pod zónu zákazu stání označenou příslušným dopravním značením IZ 8a,“ upozorňuje Machů. Řidiči tuto značku buď přehlížejí, nebo zkrátka nerespektují. Přitom hned okolo vedle stojící katedrály mají k dispozici placené parkoviště. Stejně tak jsou k dispozici místa u nedalekého nákupního domu Laso či na ulici Dr. Šmerala.

Na téměř 1800 přestupků se lidé dopustili v roce 2022 také na již zmíněné ulici Třebovická, která představuje jakýsi hlavní průjezd obvodem Ostrava-Třebovice. Většina přestupků na této ulici představuje překročení rychlosti a spadá do správního řízení. A důvod? Tím je právě jeden ze dvou stacionárních radarů, jejichž data strážníci zpracovávají.

„Úseková měření jsou situována na dvou místech. Jedná se o Třebovickou ulici (provozovatelem je Úřad městského obvodu Třebovice) a křižovatku na Českobratrské ulici  (provozovatelem je Magistrát města Ostravy),“ vysvětluje Machů.

Právě Českobratrská ulice, která představuje jakýsi hlavní průjezd Moravskou Ostravou, se v počtu přestupků nachází na pátém místě – celkem jich tam policisté se strážníky zaznamenali na 1360. Data z této ulice jsou nicméně velmi špatně evidovaná. Nejde z nich zjistit informace k 1075 přestupkům. Převážná většina z nich nicméně skončila ve správním řízení, je tak možné usuzovat, že jde opět o data generovaná automaticky, zmiňovaným radarem.

Ulice je ostatně velmi frekventovaná. Radar je umístěný na semafory řízené křižovatce s ulicí Sokolovská třída u Magistrátu města Ostravy. Hlídá mimo jiné i průjezd řidičů na červenou, nejde tak říci, jako tomu bylo u ulice Třebovické, že jde pravděpodobně jen o data za rychlost.

Na 1756 přestupků zaznamenali policisté a strážníci také na 1,6 kilometru dlouhé Hlavní třídě v Porubě, která představuje centrum obvodu. Z pohledu na detaily jednotlivých případů se ukazuje, že opět zde nejčastěji porušují zákon řidiči, kteří parkují, kde nemají. Může jít o nezaplacení parkovného, stání na chodníku, porušení zákazu zastavení či nedovolené parkování na vyhrazeném stání. Už méně časté jsou pak případy porušení povolené rychlosti.

A 1601 prakticky totožných typů přestupků pak evidují strážníci i na Nádražní ulici, která prochází napříč Moravskou Ostravou od obchodního centra Nová Karolina až k hlavnímu nádraží. A jen o tři stovky méně na další centrální ulici – Čs. legií.

Zajímá vás, jak je na tom vaše sousedství? Kolik a jakých přestupků se loni spáchalo na vaší ulici? Proklikejte naši interaktivní mapu.

Tomáš Pika, Jan Boček, cib Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme