Praxe řidičů motorek 'je důležitější než věková hranice'

Návrh vlády, že řidiči silných motorek by mělo být minimálně 21, pokud má již zkušenosti se slabšími stroji, nebo 24, pokud usedá za řidítka poprvé, se příliš nezdá Janu Spoustovi ze sdružení Mototour. „Návrh je nedodělaný. 24 let není hranice, zda je už člověk rozumný, nebo ne,“ myslí si.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Motorkáři v kožených bundách

Motorkáři v kožených bundách | Foto: Fotobanka stock.xchng

Jak se Spousta domnívá, nehodu může způsobit člověk jakéhokoliv věku, tedy i en, komu je právě 24 let, pořídil si silný stroj, ale do té doby na motorce neseděl. „Praxe je důležitější než věková hranice,“ tvrdí.

S Janem Spoustou souhlasí i profesor Aleksi Šedo, onkolog a člen klubu motorkářů Black Dogs, který si však přesto myslí, že určitá věková hranice musela být stanovena.

Přehrát

00:00 / 00:00

Lékař a motorkář Aleksi Šedo a člen Mototouru Jan Spousta o novém návrhu

Pokud se podle něj podíváme na statistiky dopravních nehod, nejvíce čísel bude u řidičů ve věku kolem 18 až 25 let, kdy se lidská povaha velmi vyvíjí, tvrdí Šedo.

Jak ale dodává Jan Spousta, ve statistikách se opomíná zohledňovat, jak dlouho která osoba řidičský průkaz vlastní a jak je zkušená.

„Motorka je hodně emoční. Je mi skoro padesát a vím, že se sám musím na motorce korigovat a brát ohled na druhé. Staršímu se to dělá snáz než osmnáctiletému člověku, který je plný adrenalinu," říká Šedo.

„Vycházejme z toho, že obyčejně se dějí věci obyčejné a normální je, že lidi kolem 25 let jsou dostatečně připraveni na to, aby za sebe dokázali ručit,“ domnívá se.

Jan Spousta zmiňuje také nabytou praxi v autoškolách. Podle jeho názoru by praxe měla být prodloužena, aby si uchazeč o řidičský průkaz mohl vyzkoušet více typů motorek.

Problémem je prý i povinné svícení aut

„Měli by je na motodromu nechat svézt. Klidně i na silniční motorce, aby měli odhad, kde brzdí a jak se potom chová v zatáčce,“ míní Spousta.

Hlavním problémem je podle něj zavedení povinného svícení i ve dne. „Motorky okamžitě přestaly být viditelné. Tím spíš pak motorkáři jedou rychle a nebezpečně.“

"Když se podíváme do statistiky, téměř polovina smrtelných úrazů motorkářů není způsobena motorkáři. Je způsobena okolním provozem. Jaká je atmosféra ve společnosti, taková je na silnicích. Lidé nejsou příliš tolerantní," uzavírá onkolog a motorkář, profesor Aleksi Šedo.

Podle statistik na tuzemských silnicích umírá každý dvacátý motorkář, který havaruje.

Veronika Sedláčková, Mariana Zapotilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme