Turistika i běžná příměstská doprava, to je budoucnost lodní plavby po Labi a Vltavě
Přeplněné autobusy nebo vlaky ve středních Čechách, kterými každé ráno jezdí desítky lidí do práce, by už brzy mohly být minulostí. Zástavky městské hromadné dopravy by částečně nahradila vodní mola s motorovými čluny a přepravní lodě by brázdily každé ráno Labe. Středočeská města navíc chtějí na jedné z nejdelších řek vybudovat hustou turistickou dopravu.
„Problémy jsou akorát v noci nebo za mlhy, jinak řeka je v podstatě v pořádku. Akorát teď se zanáší v poslední době,“ říká zkušený kapitán Jan Šubrt.
V malé kajutě výletní lodi Krále Jiřího má prostorný výhled po celém toku řeky Labe. Kapitán se čtyřicetiletou praxí na Labi i Vltavě jednou rukou drží kormidlo, druhou ukazuje na klidnou hladinu, po které pluje loď ze středočeských Poděbrad do Nymburka.
„Tady nahoře nad zdymadlem se někdy za první republiky těžil písek, tak tam je až šest, sedm metrů,“ popisuje kapitán Šubrt zákoutí toku Labe na trase výletních lodí Poděbrady – Nymburk. Dále pak komentuje klidnou hladinu Labe: „Lodě tu skoro nejezdí, aby tu byly nějaké hororové situace.“
Zatím poklidný úsek Labe ve středních Čechách, kde projede jednou za hodinu výletní loď a jinak hladinu rozvíří jenom kachny, by brzy mohl být frekventovanou vodní tepnou. Města na Labi nedávno podepsala memorandum o spolupráci a podpoře vodní turistiky.
Poděbrady
Poděbradský starosta Ladislav Langr pozoruje ze břehu pod zámkem zástup lidí, který se hrne na místní výletní loď. Doufá, že jednou jich z města bude odjíždět mnohem více.
„Ten projekt je v podstatě vizionářský, protože chceme vytvořit spojení de facto od pramene až, když to přeženu, do Severního moře. Chceme to spojit s cykloturistikou podél břehů,“ dodává starosta a svůj vzor pro tento projekt vidí ve francouzské turistice okolo velkých toků, kde se kombinuje soukromá turistika vodní (například zapůjčením hausbótu) a cykloturistika.
Zájem o vodní turistiku už teď prý je velký. Když je hezké počasí, na poděbradské výletní lodi se Michal Vršovský, který tady obsluhuje turisty, ani na chvíli nezastaví.
„Jezdíme každý rok pět pravidelných plaveb každý den. Všechno jsou to hodinové okružní jízdy,“ dodává Michal Vršovský.
Nymburk
Lodě chce využívat také Nymburk a to nejen pro výletníky. Město už si pronajímá molo, odkud by kromě parníků odrážely i lodě, které dovezou lidi do okolních měst za prací. Vodní doprava jako MHD dobře funguje už například v Praze. A denně se s ní do zaměstnání dopravují desítky lidí.
Praha
„Líbí se mi ta možnost dopravy i jinak než klasickou MHD. Je to takové i relaxační, pokud někam vyloženě nespěcháte,“ komentuje dopravu přívozem pasažérka Petra Dočkalová.
Stejně jako Vltava ovládne i Labe hustší provoz, říká Hynek Beneš ze Státní plavební správy.
„V minulosti tam probíhala běžná přeprava uhlí pro elektrárnu Chvaletice, takže ta vodní cesta v úseku mezi městy Mělník – Poděbrady – Nymburk prakticky až do Přelouče garantuje dostatečnou plavební hloubku. Je potřeba, aby zde byl jakýsi provozovatel nebo pracovník, který má koncesi k provozování lodní dopravy, a také přístavní můstky,“ konstatuje Hynek Beneš.
Brzy by tak jedna z nejdelších českých řek mohla na vlnách povozit více turistů než doposud. Stát chce rozvoj plavby na Labi podporovat i finančně. Ze svého rozpočtu si ale v případě vodní turistiky budou muset připlatit i města.