Hamburk jako první město v Německu omezil vjezd starších dieselových aut do centra
Hamburk se jako první německé město rozhodlo omezit starším dieselovým autům průjezd centrem města. A to kvůli špatnému ovzduší. Zákaz platí od čtvrtka. Hodnoty oxidů dusíku překračují povolené limity v desítkách německých měst. A to mnohonásobně a už mnoho let. Hamburk proto nebude jediným městem, které se pokusí diesel z ulic vytlačit. Podobná opatření chystají už i další města.
Třída Max Brauer Alee je dlouhá přibližně 600 metrů a je jedním ze dvou úseků, kam auta, která nesplňují emisní normu Euro 6, nesmějí jezdit. Musí to objet.
Německá města chtějí vytlačit starší diesely z ulic. Kvůli špatnému ovzduší. Ve čtvrtek s tím jako první město začal Hamburk. Více si poslechněte v reportáži zpravodaje Českého rozhlasu Pavla Poláka.
Mladý Hamburčan, který stojí s děckem v kočárku v sousedící čtvrti, s tím nesouhlasí. Dieselové zplodiny se přesunou sem. To podle něj není v pořádku.
Za přemrštěné opatření to považuje i taxikář Abdul. Jeho auto může jezdit bez omezení, ale řada jeho kolegů má auta starší, řekl Radiožurnálu. Podle něj jsou hlavním problémem lodě, které přijíždějí do přístavu a které vypouštějí mnohem víc škodlivin než auta.
S tím nesouhlasí radní pro životní prostředí Jens Kerstan. Zplodiny z přístavu se nedostanou do celého města. Kdo ovzduší znečisťuje nejvíc, jsou prý staré diesely - osobáky, náklaďáky, autobusy.
Hamburk zakáže vozům se starým dieselem vjezd do centra. O podobném opatření uvažují i Stuttgart a Düsseldorf
Číst článek
Ekologické organizace chtějí plošný zákaz dieselu. Úsekové zákazy jsou prý k ničemu, říká Alexandra Grimmová z hamburské iniciativy za čisté ovzduší. Všechno, co vypouští škodliviny, má z města zmizet.
Tady v Max Brauer Allee je pohledem těžko poznat, které auto je v pořádku a které ne. Policie musí při namátkových kontrolách auto zastavit a podívat se do papírů.
A kontroly podle Karstena Weggeho z policejního ředitelství začnou až příští týden. Zatím bez pokut. Aby si prý všichni zvykli.
V německém malém techničáku emisní norma uvedená je, ale například v českém norma uvedená není. Podle Karstena Weggeho je proto zpravodaj Českého rozhlasu v Německu řidič exotického vozidla, u kterého hlídka emisní normu zjišťovat nebude. Ani nemůže.