Čínský miliardář bez miliard. Místo nikaragujského průplavu je prašná silnice, místní na to stále doplácí

Šest let po oznámení začátku stavby nikaragujského průplavu, jenž by spojoval Tichý a Atlantický oceán a byl tak konkurencí svému panamskému protějšku, není po novém kanálu ani stopy. Ačkoli ambiciózní plán kritizovaný zahraničními odborníky, ekology i místními obyvateli zřejmě ztroskotal, jeho důsledky na Nikaragujce stále dopadají. Vláda totiž projekt oficiálně neukončila, uvedla katarská televize Al-Džazíra.

Video Managua Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Reportér katarské televize Al-Džazíra stojí u polní cesty. „Na tomto místě byla velká ceremonie, během níž oznámili výstavbu kanálu. Po šesti letech tu není nic než zaprášená cesta. Proč projekt zkrachoval? Krátká verze: miliardář přišel o většinu svých miliard,“ popisuje John Holman.

Policisté v Nikaragui obušky zbili nejméně sedm novinářů. Požadovali informace o razii v redakci

Číst článek

V platnosti ale stále zůstávají zákony, které úřady přijaly při přípravě výstavby tohoto veledíla. Vláda tak například může vyvlastnit jakékoli potřebné pozemky stojící kanálu v cestě. Tisíce lidí se tak stále nacházejí v situaci, kdy mohou kdykoli přijít o svůj majetek. Občané proto požadují zrušení zákona.

‚Nejsme v bezpečí‘

Podle jedné z místních farmářek přišli před několika lety úředníci přeměřit jejich dům. Když obyvatelé protestovali, donutili je příslušníci národní gardy lehnout si na zem, bili je tyčemi a pokřikovali na ně nadávky.

„Dokud je tato vláda u moci, nejsme v bezpečí. Kdokoli, koho seberou a dají ho do vězení, je v nebezpečí,“ uvedla farmářka.

„Tisícům farmářům zabrali půdu a je okupována soukromými firmami. Proto občané požadují, aby se zákon zrušil,“ přibližuje právnička zabývající se lidskými právy Monica Lopez.

Demonstrace v Nikaragui pokračují. V pátek život v zemi kompletně ochromila generální stávka

Číst článek

Nikaragujský prezident Daniel Ortega plán výstavby kanálu schválil v roce 2013. Investorem projektu, od kterého si Ortega sliboval zajištění práce pro desítky tisíc lidí a ekonomický boom, měla být čínská společnost HKND Group telekomunikačního magnáta Wang Ťinga.

Drahá a náročná stavba

Vláda přitom stále dává na stavbu kanálu peníze. Reportér katarské televize se tak snažil najít člověka, který celý projekt vede: Manuela Coronela. To se mu ale nepodařilo a na výzvu na rozhovor také nereagoval.

Cena kanálu byla odhadována na 50 miliard dolarů (v červnu 2013 asi 1,1 bilionu korun).

Důvodů pro nezdar projektu bylo několik. Stavba by jednak byla výjimečně inženýrsky náročná, nový průplav měl být více než třiapůlkrát delší než v Panamě.

Amnesty: Nikaragujský prezident využívá k potlačování protestů ‚prorežimní mládež a motorkáře‘

Číst článek

Panama také v roce 2017 přerušila vztahy s Tchaj-wanem a zahájila diplomatické styky s Čínou. V důsledku toho se Peking rozhodl na příští desetiletí podpořit rozvoj Panamského průplavu. Podle serveru opendemocracy.com tak přestalo být pravděpodobné, že by Čína investovala v blízké budoucnosti v Nikaragui.

Napojení na čínskou vládu?

Někteří experti měli přitom již v době oznámení nikaragujského projektu podezření, že za HKND Group stojí čínská vláda.

Wang Ťing tak měl stále větší problémy doložit, odkud chce peníze na stavbu získat. Podezření na nedostatek financí potvrdily zprávy o tom, že se v dubnu 2018 bez vysvětlení přesunula z Hongkongu kancelář firmy Canal Development Group, která měla projekt realizovat. Společnost přitom neuvedla, kde se bude nacházet její nové sídlo.

V Nikaragui stále existuje úřad, který má na stavbu kanálu dohlížet. S jeho provozem se počítá i ve státním rozpočtu. Vedoucího úřadu se však nepodařilo novinářům opakovaně zastihnout a vláda neodpověděla na žádost o rozhovor. Plán výstavby průplavu se tak zdá být projektem duchů, uvedla Al-Džazíra.

ČTK, och Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme