Před Panamským průplavem čekají desítky lodí. Správa kanálu kvůli suchu snižuje počet plaveb

První parník, který proplul Panamským průplavem, nesl jméno Ankon. Přesně 109 let poté si ale mnoho lodí musí na průjezd počkat. Důvodem je sucho, nedostatek vody a omezení provozu průplavu. Ačkoliv je průplav sice námořní trasa, která spojuje Atlantský a Tichý oceán, tak třeba na rozdíl od Suezského průplavu používá do zdymadel sladkou vodu z Gatunského jezera a dalších sladkovodních nádrží, které jsou postiženy suchem.

Ciudad de Panamá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Loď plující Panamským průplavem

Loď plující Panamským průplavem | Foto: Aris Martinez | Zdroj: Reuters

Pro průjezd jedné lodi potřebuje Panamská kanál 200 milionů litrů sladké vody, což ředitel správy průplavu Ricaurte Vásquez Morales označil podle agentury AFP za velkou nevýhodu. Správa tak kvůli suchu omezila provoz, což vede k dlouhým frontám lodí.

Do nizozemského přístavu dotáhli požárem poškozenou loď s automobily, hořela několik dní

Číst článek

Například v pondělí jich na povolení čekalo 140, jak spočítal britský deník The Guardian. Minulý týden ale vyčkávalo na průplav 160 lodí. Za normálních podmínek postává před branami vodního koridoru 90 plavidel.

Nejedná se ovšem o první letošní opatření. Správa koncem července snížila počet lodí, které denně proplují kanálem, ze standardních 36 na 32 lodí. Minulý rok ale průměr činil 40 plavidel. Pro některá zdymadla se také omezil povolený ponor na přibližně třináct metrů.

Toto opatření se ale mnoha lodí nedotkne, protože například přepravci zkapalněného zemního plynu mají ponor do jedenácti metrů. Větší lodě zároveň posílají část svého nákladu vlakem, aby byly při plavbě kanálem lehčí.

Uzavření kanálu?

Vysušení a uzavření Panamského průplavu zatím ale nehrozí. Zájem o koridor je podle webu správy průplavu stále velký. Správa nicméně zdůrazňuje, že se bude muset přizpůsobit novým podmínkám a dopadům klimatických změn. Nepřizpůsobení se totiž může skutečně znamenat konec.

V Suezském průplavu opět uvázla nákladní loď. Podařilo se ji vyprostit

Číst článek

Ačkoliv se nabízí zdánlivě jednoduché řešení – nahradit sladkou vodu mořskou, tak realizace tohoto plánu by podle správy kanálu nebyla vůbec jednoduchá. Zbývají proto kroky jako monitorování situace, šetření vodou a omezení provozu, což jsou opatření, která budou platit i příští rok.

Taková omezení ovšem přináší ekonomický propad. Kvůli dlouhému suchu a následným opatřením se už nyní očekává ztráta ve výši přibližně 200 milionů dolarů (v přepočtu přes čtyři miliardy korun). Někteří přepravci tak mohou kvůli problémům začít hledat jiné, severnější cesty

Panamský průplav dnes využívá asi šest procent světové námořní přepravy. Ve většině případů jde o lodě s nákladem zboží z Číny. Zhruba ze sedmdesáti procent tvoří tranzit z Asie do Spojených států.

Výrazný dopad na světový obchod zatím panamské problémy nemají. Rozhodně nikoliv tak zásadní jako pandemie covidu-19 nebo před dvěma lety uvízlá loď v Suezském průplavu.

Helena Berková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme