Jiné ceny, podmínky slev, ale i horší kvalita zboží. Na co si dát při nakupování na Black Friday pozor?

Už v pátek nastane takzvaný Black Friday, Černý pátek, původně americký slevový svátek, který se uchytil i u nás. Obchodníci s akcemi začínají často už o několik týdnů dřív. Podle Asociace pro elektronickou komerci chce slevy na Black Friday využít až 80 procent lidí. „Je důležité, aby spotřebitelé dobře znali svá práva a nakupovali s rozvahou,“ radí mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba v rozhovoru pro Český rozhlas Radiožurnál.

Rozhovor Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

slevy, ilustrační foto

Tuzemští obchodníci s nabízením akčních cen začínají často už o několik týdnů před Černým pátkem (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Na co si dát při Black Friday pozor?
Platí to nejen pro Black Friday, ale obecně. Je důležité, aby spotřebitelé dobře znali svá práva a nakupovali s rozvahou.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý rozhovor

To znamená, aby se zajímali o podmínky slev, aby se zajímali o předchozí prodejní ceny výrobků, aby se samozřejmě zajímali o kvalitu.

Black Friday byl totiž původně v 70. letech ve Spojených státech amerických dnem, kdy docházelo k výprodejům k uvolňování skladů pro předvánoční prodeje. Jinými slovy: může se prodávat i zboží, které nemá úplně stoprocentní kvalitu.

Aby si porovnávali ceny napříč trhem, protože takové to semaforovské „nechci slevu zadarmo“ samozřejmě platí. Aby si zjistili informace a reference o prodejcích a hlavně nakupovali s rozmyslem. Protože je hrozně důležité dobře vědět, s kým obchodní vztah uzavírám.

V této souvislosti se například dostanou na internetové stránky lidé, kteří tuto službu ne úplně běžně používají. Nemají takové kompetence, nemají takové zkušenosti. To znamená, že je potřeba si dát velký pozor už při výběru internetového prodejce.

Zdražit zboží těsně před slevou už nepůjde. U recenzí bude jasné, jestli jsou ověřované, říká mluvčí inspekce

Číst článek

Letos poprvé díky novele na ochranu spotřebitele platí zákon, který má obchodníkům ztížit uvádění falešných slev. Mělo by tak vymizet to, že obchodníci před Černým pátkem ceny uměle navýší a z nich pak udělají slevy tak, aby nalákali zákazníky ke koupi. Bude letos Česká obchodní inspekce kontrolovat, jestli obchodníci dodržují novelu? A jaké pokuty může za porušení udělit?
Jedná se o novelu zákona na ochranu spotřebitele. Ta je platná od 6. ledna a přináší mimo jiné ustanovení paragrafu 12a, které přímo explicitně hovoří o tom, jak má být sleva konstruována.

To znamená, že spotřebitel – a nejen ten český, protože tato novela vychází z evropského ustanovení – získává celkem přesný přehled o tom, za kolik prodejce v uplynulých 30 dnech prodával.

Je dobře, že český spotřebitel má tato pravidla, a prodávající, který deklaruje slevu z ceny výrobku, musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou ji v té době třiceti dnů prodával, nebo o ceně od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy. Tedy pokud výrobek prodává kratší dobu než 30 dní.

Stížností na online tržiště přibývá. Někteří prodejci se neoprávněně snaží krátit záruční lhůty

Číst článek

Dále ho musí informovat, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně, to znamená, pokud slevy navyšuje.

Za přestupek lze uložit pokutu až do výše pěti milionů korun. To znamená, že český spotřebitel v tuto chvíli musí jasně vidět: toto zboží stálo v posledních třiceti dnech tolik a tolik a poskytnutá sleva je tolik a tolik.

Pomohou nám s cenami třeba internetové srovnávací stránky?
Ano. Rozhodně doporučujeme porovnávat ceny napříč trhem. Sleva, která se tváří jako sleva v jednom obchodě, může v jiném obchodě být slevou běžnou.

Doporučujeme ověřovat si, zda se skutečně jedná o výhodnou cenu, potom zajímat se o přechozí prodejní cenu, protože tam skutečně uvidíme, jak je ta sleva konstruována, ale zajímat se i, jak jsem uvedl na začátku, o kvalitu výrobku. Uvažovat o tom, že si kupuji výrobek, který má dlouhodobou spotřebu, budu ho potřebovat reklamovat, opravit a tak dále.

Rozhovor si můžete poslechnout i v audiu v úvodu článku.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme