Čekací doba na nové auto až jeden rok. Za dlouhými lhůtami stojí nedostatek čipů, ale také vyšší poptávka

Nedostatek čipů a dalších součástek výrazně ovlivňuje dodací lhůty nových aut. Čekací doba na některé osobní vozy se zdvojnásobila a zákazníci si tak na konkrétní model můžou počkat až rok. Českému rozhlasu to potvrdilo několik českých prodejců. Ti, kteří čekat nechtějí, častěji kupují mladší ojetiny. Zvýšil se zájem i o operativní leasingy.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výroba auta (ilustrační foto)

Podle Zdeňka Petzla ze Sdružení automobilového průmyslu je v dnešních moderních autech až tisíc čipů, které ovlivňují funkce od elektrického otevírání oken až po složité asistenční systémy | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Máme tady v salonu vystavený vůz i30, který už má svého zákazníka. A vy, když přijdete pro takovýto vůz, tak dneska budete čekat řádově 5-6 měsíců. Ale ve chvíli, kdy do toho vozidla třeba doplníte automatickou převodovku, tak se nám tato lhůta řádově o měsíc prodlužuje,“ říká manažer prodeje showroomu Hyundai v pražských Stodůlkách Hubert Wetter.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celou reportáž o situaci na trhu s automobily

Problémy ale nemá jen Hyundai, potíže s dodávkami nových vozů hlásí i Toyota.

„Aktuálně se dodací doba u našich značek pohybuje v rozmezí čtyři až deset měsíců. Záleží na konkrétním modelu,“ přibližuje mluvčí českého zastoupení Jitka Jechová.

Výrobu zdržuje nedostatek čipů i dalších dílů, jak vysvětluje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. „Problémy s dodávkami se týkají de facto všech surovin včetně plastů a celoželezných dílů. Samozřejmě se do toho ještě promítá velmi rychlý nárůst cen energií, čili situace je celkově složitá.“

Poptávka po ojetinách

Kvůli nedostatku čipů a dalších součástek zastavila v pondělí výrobu nových vozů taky společnost Škoda auto. Odstávka potrvá i příští týden. Podle Zdeňka Petzla ze Sdružení automobilového Průmyslu je v dnešních moderních autech až tisíc čipů, které ovlivňují funkce od elektrického otevírání oken až po složité asistenční systémy.

Automobilky a jejich dodavatelé by mohli využití program Antivirus, shodla se tripartita

Číst článek

U Toyoty a Lexusu je důvodem zpožďování dodávek mimo jiné i výrazně vyšší poptávka. „Pro srovnání Toyota uzavřela letos od začátku roku do konce září 13 440 zákaznických smluv, což představuje meziroční nárůst o 40 procent, a značka Lexus zvýšila počet objednávek o 46 procent na 533 smluv,“ potvrzuje mluvčí českého zastoupení značky Jitka Jechová.

Kvůli dlouhým dodacím lhůtám nových aut si také někteří Češi raději pořizují mladší ojetiny. Ty dostanou prakticky hned, doplňuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

„Vidíme, že máme u nových vozů velké propady. Máme jak snížení u nových, tak zvýšení u ojetých, což je takové vyvážení, vykompenzování, což logicky nastává,“ říká Pokorný.

Toyota, Tesla nebo Hyundai. Některé automobilky nemají problémy s nedostatkem čipů a krizi zvládají

Číst článek

Zvyšuje se i zájem o operativní leasingy. „Za poslední dva roky nejvíce roste segment soukromých zákazníků a malých firem cca do devíti zaměstnanců, kteří objevují výhody operativního leasingu. V této kategorii pozorujeme meziroční nárůst poptávky o více než 50 procent. Pozorujeme také nárůst poptávek po dodávkách a v neposlední řadě vidíme zvyšující se zájem o elektrické a elektrifikované vozy,“ říká generální ředitel leasingové společnosti Arval Aleš Polák.

Větší zájem o auta s operativním leasingem evidují například i společnosti CarNext a LeasePlan. Situace ve výrobě nových vozů se podle Sdružení automobilového průmyslu zlepší nejdřív v druhé polovině roku 2022.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme