Brněnské HaDivadlo přichází s projektem Nerůst. Místo premiér začne upravovat starší inscenace

Předimenzovaně a neudržitelně. Právě tak vnímají divadelníci brněnského HaDivadla současný svět a také vlastní repertoár. Jako první v Česku proto přicházejí s novinkou udržitelného divadelního rozvoje. Místo studování nových inscenací začali zasahovat do těch starších. A podílet se na tom budou moci i diváci.

Brno Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Inscenaci Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi následoval doprovodný program léčivé lampy Michala Mitra

Inscenaci Naši – Studie rozhovoru o klimatické krizi následoval doprovodný program léčivé lampy Michala Mitra | Foto: Káťa Opuntia | Zdroj: Hadivadlo

Od září uvedli v brněnském HaDivadle tři premiéry. Tou dobou už ale cítili, že je třeba zvolnit a zrevidovat dosavadní program.

Zpomalení vystihuje i název probíhající sezony Nerůst. „Tento myšlenkový koncept nám má pomoci najít jiné cíle než produktivitu,“ vysvětluje pro Radiožurnál dramaturg HaDivadla Matěj Nytra.

‚Různorodost je důležitá.‘ Ředitelský tandem SKUTR slibuje, že nechce Národní divadlo zaplavit svou režií

Číst článek

Scéna proto zahajuje sérii tvůrčích intervencí. V rámci nich budou herci společně s původními tvůrci a režiséry různými způsoby zasahovat do starších inscenací.

„Například u Strýčka Váni chceme polemizovat s původní Čechovovou předlohou,“ popisuje Nytra. „Druhá polovina hry se bude odvíjet jinak než v originále. Postavy zažijí country koncert a závěr hry nebude tragický,“ prozrazuje.

První intervence začala v pondělí. Iniciovala ji herečka Táňa Malíková, která v inscenaci Naši hraje postavu klimatické aktivistky. Právě klimatická krize má být tématem prvního setkání.

„Kromě doprovodných besed nabídneme do středy divákům vždy před představením světelnou terapii lampou,“ poznamenává dramaturg. Jejím autorem je brněnský intermediální umělec Michal Mitro.

Každá intervence se má vztahovat ke konkrétní hře. Koncem března přijde na řadu inscenace Václava Havla Vernisáž. Ta se od v době normalizace, kdy vznikla, musela hrávat jako bytové divadlo. Tuto myšlenku nyní chtějí brněnští divadelníci oživit.

„Ideálně budeme hrát reprízu v bytech diváků, kteří se sami přihlásí.“ První uvedení má být v domácím prostředí scenáristy Petra Oslzlého. Končící rektor JAMU a Havlův letitý přítel zároveň intervenci doplní vzpomínkovou přednáškou na tradice bytového divadla.

HaDivadlo je prvním v Česku, které s podobným konceptem trvale udržitelného divadelního repertoáru přichází. Inspiraci podle Nytry scéna nehledala ani v zahraničí. „Jedinou inspirací nám byly dnes už historické DVD disky, které vždy vycházely s nějakými bonusovými materiály.“

Právě k nim dramaturg tvůrčí intervence přirovnává. „Bonusové materiály často obsahovaly nepoužité filmové materiály nebo vystřižené scény. Tak chceme nyní přistoupit k divadelním hrám,“ dodává.

Tvůrčích intervencí má být dohromady deset. Poslední divadlo nabídne v květnu k inscenaci ´68.

Tomáš Maleček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme