Klienti cestovek mají více pravomocí, novinky jsou i v odškodnění
Dovolená se může během chvíle proměnit ve velmi nepříjemný zážitek. Reklamace a zkaženou radost z dovolené proto řeší od ledna také nový občanský zákoník, který přináší některé novinky v odškodnění. Podle cestovních kanceláří ale spíše nahrává nepoctivým zákazníkům.
Výlety za exotikou do Polynésie nemusí být vždy cestou do ráje. U hotelu chybí slibovaný bazén a místo celodenní stravy dostanete jen snídani. Nezbývá než zájezd reklamovat.
U cestovní kanceláře teď už lze i nárokovat odškodění za zkaženou radost z dovolené, vysvětluje právník a spoluautor občanského zákoníku František Korbel.
„Cestovní kancelář poruší své povinnosti, které vyplývají ze smlouvy, nebo ze zákona, a způsobí tím klientovi nehmotnou osobnostní újmu,“ říká Korbel.
Podrobnosti o možnostech odškodnění klientů cestovních kanceláří zjišťovala Petra Benešová
Jak velké odškodnění bude, určí nakonec soud. Podle Tomáše Lichovníka, prezidenta Soudcovské unie, bude záležet na jednotlivých případech.
„Domnívám se, že se to nedá odškodnit pouze rozdílem v ceně. Dá se na to pohlížet, podle mne i tak, že za podmínek, kterým jsem byl na dovolené vystaven, bych na dovolenou vůbec nejel,“ vysvětluje.
České soudy se mohou inspirovat v Německu, kde fungují takzvané frankfurtské tabulky s případy finančních kompenzací. Podle nich je za ubytování dál od moře čtvrtinová sleva, za nevyhovující pokoj až padesát procent.
„On celý ten koncept vyplývá z Německa a evropských směrnic. Je to dlouhodobá německá praxe, která vznikla jako reakce na porušování povinností některých cestovních agentur. Díky tomu se tam vytvořila velice podrobná metodika. Ve frankfurtských tabulkách můžeme najít prakticky všechno,“ domnívá se Korbel.
Nový občanský zákoník
Číst článek
Nejvíce prý reklamují zájezdy lidé, kteří čekají na dovolené last minute, tedy na poslední chvíli, doplňuje majitel kanceláře Alexandr Pavlov.
O nové pravomoci klientů CK mluvil právník a spoluautor občanského zákoníku František Korbel
„Obávám se, že jsou to zákazníci, které zajímají hlavně ceny, nikoliv to, s kým jedou, jestli jedou s ověřenou cestovní kanceláří,“ popisuje.
Zákoník podle něj bude chránit hlavně tuto skupinu lidí, kteří budou při reklamacích tlačit ještě na nižší cenu. Pro kanceláře by proto podle Pavlova bylo výhodné i pojištění.
„V západní Evropě se mohou cestovní kanceláře pojistit na nemajetkovou újmu. To u nás v tuhle chvíli zatím možné není,“ říká.
Pokud chtějí lidé odškodnit i zkaženou radost z dovolené, musejí nejprve projít klasickým reklamačním řízením. Velké cestovní kanceláře mají v průměru dvě až tři procenta reklamací.
Smlouva o zájezdu
Nově také už klienti nebudou uzavírat cestovní smlouvu ale smlouvu o zájezdu, popisuje místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.
„Dokonce nemusí být uzavřena písemně. To samozřejmě znamená, že může dojít k mnoha nedorozuměním. Aby k takovým nedorozuměním nedocházelo, musí cestovní kancelář vydat tak zvané potvrzení o zájezdu, kde bude sumář služeb, které si s klientem dohodla. Ale bohužel potvrzení o zájezdu už nemusí být parafováno klientem,“ vysvětluje.
V případě sporu bude potom na soudech, aby uznaly, jestli klient opravdu souhlasil se všemi službami, které jsou v potvrzení.