Akrobatický pilot Martin Šonka chce pravidelně atakovat pódium
Martin Šonka se stal velkým zjevením letošního ročníku prestižních závodů Air Race. Postupně se mezi světovou elitou zlepšoval takovým způsobem, až v posledním závodě v rakouském Spielbergu stanul poprvé na stupních vítězů.
Na ně by chtěl v nadcházející sezoně chodit pravidelně a podle toho také vypadá jeho nabitý program, který s harmonií klasických Vánoc nemá příliš společného.
„Hlavně je to o létání. Je potřeba být naprosto soustředěný a dokonale se připravovat na každý let. Nepřipustit nervozitu, jinak můžete být připravený, jak chcete, a stejně uděláte chybu,“ ví Martin Šonka, o čem mluví.
Hlavně je to o létání. Je potřeba být naprosto soustředěný a dokonale se připravovat na každý let, prozrazuje o přípravě na novou sezonu akrobatický pilot Martin Šonka
Chyby se mu letos nevyhýbaly hlavně v první polovině sezony, kvůli nim skončil v uvozovkách až na konečném osmém místě celkového hodnocení série Red Bull Air Race.
A tak před dalším ročníkem klání nejlepších leteckých es světa už má zcela jasno o tom, u kterých dveří při své přípravě zaťuká jako první.
„Hlavně bylo potřeba vyladit létání, letadlo, ale teď už jsou na řadě drobnosti. Asi budu muset promluvit se sportovním psychologem.“
Pokud se totiž mluví o tom, že hlava tvoří drtivou část úspěchu sportovce, v závodech, ve kterých bojujete s fyzikálními zákony i vlastním strachem, to platí dvojnásobně.
Zatímco Martin Šonka bude zpevňovat přes zimu tedy hlavně psychiku, lenivět rozhodně nebude do 13. února, kdy nová sezona začíná, ani jeho tým. Ten bude ale kromě hlavy zapojovat ve velkém i svaly.
„Chtěli bychom udělat nižší kabinu kvůli odporu vzduchu. Do výfuku chceme přidělat lambda sondu, aby šel lépe nastavit motor. Pak budeme mít lehčí kola a baterku,“ plánuje Martinův bratr Josef až pětikilovou odštíhlovací kůru na akrobatickém speciálu týmu Edge 540 V3.
Letadlo dostane každý ze závodníků jako hrubý výrobek přímo z továrny, teprve až následná hra s každým milimetrem jeho skeletu ale vede k úspěchům.
Úprava těchto leteckých krasavců je přitom takovým malým vědním oborem, do kterého letos tým Martina Šonky postupně pronikal. V příštím roce už v něm chce ale vynikat.
„U sacího otvoru do motoru pod vrtulí jsme přes spoje dali speciální pásku, která se používá u kluzáků. Teď už je ten přechod naprosto hladký,“ říká Josef Šonka a už opět obchází bílé letadlo s modročervenými pruhy a následně začíná pracovat na sání do motoru.
I to na točitých evropských tratích rozhoduje o setinách sekund, které v tomto specifickém sportu znamenají zásadní rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem.