Před 40 lety přestaly letu číslo 009 s 248 pasažéry fungovat motory. Bezpečně přistál

Přesně čtyřicet let v pátek uplynulo od jedné z nejnebezpečnějších událostí ve světové letecké dopravě. Letu číslo 009 britské společnosti British Airways tehdy nad mořem mezi Indonésii a Austrálií přestaly fungovat všechny čtyři motory. Na palubě v tu chvíli bylo přes 260 lidí. Přesto má tenhle příběh šťastný konec.

Jakarta Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Počasí bylo perfektní, vítr mírný, oblačnost nulová. Ani ve snu nás nenapadlo, co nás za chvíli čeká,“ vzpomíná na osudný večer 24. června 1982 tehdejší kapitán letu číslo 009 Eric Moody.

Jumbo Jet s 248 pasažéry a 15 členy posádky z Londýna do Aucklandu má za sebou tři mezipřistání a čeká ho poslední v australském Perthu.

Ve výšce jedenácti kilometrů nad Indickým oceánem mezi Indonésií a Austrálií přichází ta nejděsivější noční můra.

„Postupně a bez zjevné příčiny nám zhasly všechny čtyři motory. Jako první vysadil motor číslo čtyři. Nevěděli jsme proč, ale to by nebyl takový problém. Ten přišel až za chvíli, když přestaly pracovat i tři zbývající,“ vzpomíná v britském videodokumentu očitý svědek Roger Greaves, tehdejší první důstojník letu číslo 009.

Zastavení motorů mělo za následek částečné přerušení elektrických obvodů, vysadila klimatizace a letadlo se dostalo do těžko ovladatelného klouzavého letu. Vyděšení cestující později vyšetřovatelům řekli, že celý letoun se proměnil v jeden velký Eliášův oheň.

Před 50 lety deset mladých lidí uneslo v Mariánských Lázních letadlo a uprchlo do západního Německa

Číst článek

„Jediné, co jsme mohli udělat, bylo zkusit stroj otočit a navést ho na přistání v Jakartě. Jenže ostrov Jáva je plný vysokých hor a sopek, navíc byla absolutní tma,“ vzpomíná kapitán Moody.

Přesto posádka tuhle nebezpečnou ruletu zvládla. Za několik minut tři ze čtyř motorů naskočily a stroj bezpečně přistál.

Až druhý den ráno za světla žasli technici nad tím, že trup je odřený, jako by ho někdo zbrousil smirkovým papírem. „Vlétli jsme ten večer do oblaku sopečného popela. Ten vytvořil jakousi krustu, která zasekla lopatky turbín v našich motorech a obrousil povrch letadla,“ žasne i po letech důstojník Graves.

Let číslo 009 je dodnes symbolem odvahy a zkušenosti celé posádky. Na palubě nedošlo k sebemenšímu zranění. Speciálně od této události přikládá letecká doprava daleko větší význam spolupráci s vulkanology a jejich zprávám o aktivitě sopek po celém světě.

David Jakš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme