Mignon, Grand, Alfa nebo ‚vejtřaska‘: automobilka Praga by letos oslavila 115 let od založení

„Vůz na statisíce kilometrů“, takový slogan nesly automobily společnosti Praga, kterou založily dva velké průmyslové podniky První Českomoravská továrna na stroje v Praze a Ringhofferovy závody. Latinské jméno Praga dostala továrna až v roce 1909. Přelomový byl ale až rok 1911, kdy do Pragy nastoupil konstruktér František Kec. Ten zkonstruoval úspěšné automobily Praga Mignon nebo Grand, jimiž jezdil i Tomáš Garrigue Masaryk.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Prezident navštívil automobilku v pražské Libni v dubnu roku 1919. A za necelé tři týdny od ní dostal darem čtyřválcový model Praga Grand.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž o automobilce Praga

„Masaryk ho ale užíval poměrně krátce, jen do 20. srpna 1920, téhož dne dostal výměnou novou limuzínu Praga Grand, která krátce předtím byla vystavena na pražském autosalonu,“ připomněl v pořadu Hledání ztraceného času z roku 2005 Karel Čáslavský.

Grand dokázal jet až 100 kilometrů v hodině, přičemž spotřeboval přes 20 litrů benzinu na sto kilometrů.

Automobilka se proslavila i v automobilových závodech. V roce 1932 tehdejší šéf zkušebního oddělení Petr Mucha postavil závodní dvoumístný roadster z modelu Praga Alfa.

O rok později s vozem vyhrál první ročník závodu autoklubu Tisíc mil československých. Alfa se Muchovi bohužel stala osudnou, v roce 1934 při tréninku na další ročník závodu havaroval a zraněním v nemocnici podlehl.

Automobilka Tesla loni zvýšila odbyt elektromobilů o téměř 90 procent, vyrobila přes 900 tisíc vozů

Číst článek

Jeho automobil se postupem času dostalo ke sběrateli Pragovek Petru Sazimovi. „Je to šestiválec a už má moderní prvky … má třeba čtyři rychlosti,“ popisuje Sazima, který závodní Alfu zrenovoval.

Na konci druhé světové války, 25. března 1945, zničil téměř celou automobilku nálet. Po válce v rekonstruovaných budovách automobilky zahájila výrobu ČKD. Praga se přesunula dál do Vysočan do bývalé továrny Junkers.

V padesátých letech minulého století se Praga proslavila nákladním autem V3S, nazývaným taky jako vejtřaska. Ten se vyráběl až do roku 1990 a byl nejdéle vyráběným československých nákladním automobilem.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme