Pevný stisk místo léků. Držet partnera za ruku ulevuje od bolesti, tvrdí vědecká studie

Úleva od bolesti bez nepříjemných vedlejších účinků? Takovou možnost prý poskytuje dlaň partnera nebo partnerky. Vyplývá to z nové studie neurovědců z Coloradské univerzity v Boulderu. Výzkum vedl odborník na léčbu bolesti Pavel Goldstein.

Boulder Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Držení partnera za ruku přispívá podle vědecké studie k úlevě od bolesti. Ilustrační foto. | Zdroj: Fotobanka Profimedia

Autoři studie zveřejněné v časopisu Reader's Digest připomínají, že dotyk je už dlouho považovaný za důležitou hodnotu. Například kontakt kůže matky s kůží nedonošených dětí pomáhá omezit stres, dává dětem větší pohodlí a přispívá k jejich vývoji.

Vědci už rovněž vědí, že partnerské páry nevědomky synchronizují své aktivity, například při společné chůzi. Když jsou pospolu, dochází prý také k synchronizaci srdečního tepu a dechového rytmu.

Výzkum, na kterém se podílely také expertky z univerzity v Haifě Simone Shamayová-Tsoory a Irit Weissmanová-Fogelová je však prvním, který se synchronizací párů zabývá ve vztahu k bolesti a dotyku.

Studie, kterou vědci zveřejnili ve vědeckém časopise Scientific Reports, se zúčastnilo 22 heterosexuálních párů v dlouhodobém vztahu ve věku 23 až 32 let. Výzkumníci jim měřili srdeční tep a rytmus dechu v době, kdy ženy vystavili vždy na dvě minuty mírné bolesti. Páry se buď držely za ruce, nebo je vědci požádali, aby ruce spojeny neměly. V třetím případě spolu partneři nebyli vůbec.

Dotyk namísto tišících prostředků

Když byli žena a muž v téže místnosti, srdce a dech měli sladěné, bolest toto spojení přerušila. Když jim ale vědci dovolili chytit se za ruce, nejen že došlo k opětovné synchronizaci srdečního tepu a dechu, ale žena také méně cítila bolest.

Goldstein odhaduje, že sladěný rytmus srdce a dechu možná vytváří klidový analgetický efekt, má tedy protibolestivé účinky. „Jak se zdá, bolest zcela přerušuje synchronizaci v páru, dotyk ji ale znovu obnovuje,” vysvětluje vědec. Autoři studie doufají, že jejich výsledky přispějí k diskusi o hledání alternativ k lékům na bolest na bázi opiátů, uzavírá časopis Reader's Digest

Text vznikl pro pořad Svět ve 20 minutách.

Martina Mašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít