Teleskop NASA objevil exoplanetu v obyvatelné zóně, nachází se relativně blízko od Sluneční soustavy

Satelit pro výzkum tranzitujících exoplanet (TESS) americké vesmírné agentury Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevil relativně blízko Sluneční soustavy planetu velikostí podobnou Zemi, která obíhá kolem své hvězdy v takzvané obyvatelné zóně. Exoplaneta s označením TOI 700 d je od nás vzdálena zhruba něco přes sto světelných let, informovala Laboratoř tryskových pohonů NASA.

Washington Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační znázornění průzkumného satelitu NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS). | Zdroj: NASA

Teleskop TESS vynesla do vesmíru raketa Falcon 9 soukromé společnosti SpaceX v dubnu 2018. Přístroj je určený ke sledování planet mimo Sluneční soustavu, tedy exoplanet, které z pohledu ze Země přecházejí před hvězdou svého systému.

Co je to exoplaneta?

Exoplaneta, též extrasolární planeta, je planeta obíhající kolem jiné hvězdy než kolem Slunce.
První exoplaneta byla objevena v roce 1988, na své potvrzení musela počkat až do roku 2002.
Od prvního objevu do 1. října 2019 bylo objeveno 4 118 exoplanet.
Podle dosavadních pozorování připadá v průměru na každou hvězdu nejméně jedna planeta.
Zdroj: Wikipedie

TOI 700 d je pro TESS první objevenou planetou nacházející se v takzvané obyvatelné zóně. To znamená, že obíhá v takové vzdálenosti od své mateřské hvězdy, kde by kapalná voda - životně důležitá složka života, jaký známe na Zemi - mohla na povrchu planety vytvářet vodní plochy.

TOI 700 d je jednou z několika málo planet o velikosti Země (v tomto případě o dvacet procent větší) dosud objevených v obyvatelných zónách. Několik se našlo v systému TRAPPIST-1, nazvaného podle teleskopu TRAPPIST v Chile. Další vědci objevili pomocí Keplerova vesmírného dalekohledu NASA.

Hvězda TOI 700, kolem níž nově objevená exoplaneta krouží, je podle Laboratoře tryskových pohonů studená malá hvězda třídy M, lokalizovaná v souhvězdí Mečouna na jižní obloze. Má hmotnost a velikost asi 40 procent Slunce a jen polovinu povrchové teploty naší hvězdy.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít