Po ulicích budou kroužit samořídící auta. Umí sice sama zaparkovat, ale v řadě měst není kam

Řidiči možná časem nebudou muset ve velkých městech složitě hledat místo k zaparkování. Podle vědců z Kalifornské univerzity v Santa Cruz budou samořídící auta moct pasažéry vysadit na určeném místě a parkovací hledat dále samy. A když ho nenajdou, budou pomalu jezdit po okolních ulicích. To ale může vést ke zpomalení dopravy.

Santa Cruz Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Doprava v Praze, Wilsonova

Doprava v Praze (ilustrační foto) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iRozhlas

Vědci použili speciální mikrosimulační modely s využitím dopravních dat z centra San Franciska. Podle profesora Adama Millarda-Balla chybí už nyní ve městě přes 640 000 parkovacích míst. Jeho tým spočítal, že bude jednodušší a levnější, když jednou autonomní auta budou sama pomalu jezdit po okolních ulicích.

Centrem Tokia úspěšně jezdily taxíky bez řidiče, za dva roky by mohly převážet lidi během olympiády

Číst článek

„I v případě, že započítáte cenu elektřiny k pohonu autonomního vozu, ztrátu hodnoty, opotřebení auta a jeho údržbu, hodina kroužení vyjde na nějakých 50 amerických centů (asi 11 korun, pozn. red.). To je méně, než kolik stojí parkovací poplatek ve většině malých měst,“ říká Millard-Ball.

Jako v ‚obchoďáku‘

„Když kroužíte po nějakém obchodním středisku a snažíte se najít místo k zaparkování, tak také například manželku vyložíte před vchodem, ona už jde nakupovat a vy jdete hledat parkovací místo,“ říká inženýr z oddělení logistických systémů z Pardubické univerzity Petr Nachtigall.

Ten systém je podobný, jenom ten náklad je trochu vyšší, protože tam v tom autě sedí fyzicky člověk, kdežto takhle by plynuly jenom ty náklady, které jdou z provozního konceptu toho vozidla,“ vysvětluje Nachtigall.

Od řady odborníků na dopravu několikrát zaznělo, že autonomní auta jednou uleví městům od kolon a husté dopravy. Poslední studie z kalifornské univerzity ukazuje, že vozy bez řidičů by mohly provoz ve městě ještě naopak zhoršit.

Auta s autopilotem změní systém pojištění, dohledat viníka bude obtížnější, tvrdí asociace

Číst článek

„Ta doprava skutečně jede velmi dopravu, nějakých 20 kilometrů v hodině, a tato auta nebudou mít žádný zájem zrychlovat, nebudou mít žádný konkrétní cíl, takže budou neustále kroužit v tom centru. Budou se tam vlastně opakovat,“ říká Nachtigall.

Podle simulace by mohlo několik tisícovek autonomních aut zpomalit dopravu v centrech velkých měst klidně i na 3 kilometry za hodinu.

Inteligentní MHD

Studie proto navrhuje zavedení nových poplatků za vjezd do města. Poplatek za vjezd do centra města už funguje v Londýně a nedávno padl podobný návrh i pro New York.

Zpoplatnění vjezdů do center měst ale není jediným řešením problémů s parkováním.
Podle Nachtigalla by však místo zavádění poplatků bylo lepší lidi v budoucnu motivovat k tomu, aby využívali inteligentní městskou dopravu.

„I tohle můžeme chápat jako určitý směr, aby se ta městská, nebo ta veřejná doprava dostávala do toho systému z místa na místo. To znamená, že vy vyjdete ven před dům a dojedete na to místo, kam chcete. Nemusíte až na zastávku, nemusíte jít ze zastávky. Takže přibližovat tu veřejnou dopravu těmto potřebám,“ vysvětluje.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme