‚Věříme, že jsme chybu neudělali.‘ Dopravní podnik podal rozklad proti zrušení zakázky na metro D

Pražský dopravní podnik se brání proti rozhodnutí antimonopolního úřadu ze začátku července, které zrušilo zakázku na druhou část stavby metra D za 25 miliard korun. Jeho právníci podali proti verdiktu rozklad. „Říkali jsme od začátku, že věříme tomu, že jsme žádnou chybu neudělali, a že použijeme všechny dostupné prostředky, abychom prvoinstanční rozhodnutí zvrátili,“ potvrdil Radiožurnálu a webu iROZHLAS.cz šéf dopravního podniku Petr Witovski.

Původní zpráva Praha (Aktualizováno: 13:08 26. 7. 2023) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

S hloubením metra D se začalo v dubnu minulého roku. První část trasy vede z Pankráce na Olbrachtovu

S hloubením metra D se začalo v dubnu minulého roku. První část trasy vede z Pankráce na Olbrachtovu | Zdroj: Profimedia

Že se proti rozhodnutí chce Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) bránit, řekl už v minulém týdnu Radiožurnálu a serveru iROZHLAS.cz vedoucí komunikace Daniel Šabík. 

Zakázka za 25 miliard v ohrožení. Antimonopolní úřad zrušil tendr na druhou část metra D

Číst článek

„Rozhodnutí ÚOHS je nepravomocné a za DPP chystáme odvolání. Není to poprvé, kdy veřejná zakázka dopravního podniku byla v první instanci zastavena, nakonec nám ale ÚOHS dal za pravdu,“ vysvětlil tehdy optimisticky Šabík.

Právník Věnek Bonuš z protikorupční organizace Rekonstrukce státu, jenž se fungování ÚOHS dlouhodobě věnuje, redakci vysvětlil, že o rozkladu teď bude rozhodovat předseda úřadu Petr Mlsna na základě doporučení rozkladové komise složené z dobrovolníků.

„Zatímco bývalý předseda ÚOHS tvrdil, že doporučení rozkladové komise vždy ctí, čímž byl alespoň nedokonale a netransparentně naplněn kolektivní charakter rozhodování, nový předseda ÚOHS oznámil, že si vyhrazuje právo se od doporučení komise odklonit. To mu skutečně dle zákona náleží,“ popsal Bonuš.

Redakce oslovila i přímo úřad. Ten se ale zatím odmítl k dokumentu vyjádřit. „Stanovisko Úřadu v této věci bude zveřejněno až po ukončení druhostupňového správního řízení ve vydaném rozhodnutí,“ řekla mluvčí ÚOHS Milena Marešová.

Dopravní podnik přesto věří podle jeho šéfa Petra Witovského v úspěch. „Říkali jsme od začátku, že věříme tomu, že jsme žádnou chybu neudělali, a že použijeme všechny dostupné prostředky, abychom prvoinstanční rozhodnutí zvrátili,“ popsal.

Vedoucí komunikace podniku Daniel Šabík přesto už v minulých týdnech připustil, že navzdory tomu dojde v celém projektu zcela jistě ke zpoždění. Jak velké bude, si ale netroufl odhadovat.

„Nový termín budeme vědět, až budeme mít uzavřené smlouvy se zhotovitelem stavby druhého úseku metra D od stanice Olbrachtova po Nové Dvory a poskytovatelem monitoringu a pasportizace stavby stejného úseku,“ doplnil s tím, že to s sebou ponese i určité finanční náklady.

Tendr napadený Metrostavem

Výběr zhotovitele zakázky za 25 miliard korun dokončil podnik na začátku prosince 2022. Do soutěže se přihlásila tři konsorcia složená ze 16 firem z pěti zemí. Nejlevnější nabídku tehdy podala podle zjištění Radiožurnálu a serveru iROZHLAS.cz skupina Vinci společně s Porrem.

„Říkali jsme od začátku, že věříme tomu, že jsme žádnou chybu neudělali, a že použijeme všechny dostupné prostředky, abychom prvoinstanční rozhodnutí zvrátili.“

Petr Witovski (předseda představenstva DPP)

Další nabídky pak přišly z konsorcia Strabagu a od sdružení společností Hochtief a Subterra, která patří do koncernu Metrostav. Je to právě Metrostav, kterému loni v červnu pražský vrchní soud potvrdil tříletý zákaz účasti na veřejných zakázkách. Sám tedy v tendru vystupovat nemohl.

Přesto to byla právě firma Metrostav DIZ ze skupiny Metrostav, která jen pár hodin před ukončením tendru podala námitku proti části zadávací dokumentace týkající se požadavků na dodavatele výtahů. Podle podmínek musel mít zkušenosti s výtahy dodávanými pro dopravní stavby o hloubce 28 metrů, což mělo být podle společnosti Metrostav DIZ diskriminační.

Antimonopolní úřad dal firmě za pravdu a konstatoval, že „dopravní podnik vytvořil bezdůvodnou překážku hospodářské soutěže“.

„Jako opatření nezákonného postupu zadavatele (…) ruší zadávací řízení na veřejnou zakázku ‚Provozní úsek ID metra v Praze – úsek (Olbrachtova) – Nové Dvory – stavební část‘ zadávanou v otevřeném řízení,“ zněl verdikt antimonopolního úřadu. Do rozhodnutí měly Radiožurnál a server iROZHLAS.cz možnost nahlédnout.

S tím ale nesouhlasí šéf dopravního podniku Petr Witovski. „My si prostě myslíme, že podmínky zadávacího řízení diskriminační nebyly, a v tom rozkladu se to snažíme vysvětlit. Věříme, že budeme úspěšní,“ přiblížil stanovisko společnosti.

Metro D mělo být zprovozněno v roce 2029, teď je termín dokončení v ohrožení | Zdroj: Profimedia

Podezřelé rozhodování

Jak už dříve pro Radiožurnál a server iROZHLAS.cz vysvětlili odborníci z protikorupčních organizací, stále je těžké odhadovat, jak celá situace kolem metra D dopadne.

V Praze začala stavba trasy metra D. První část má stát 14,5 miliardy a stát bude za 90 měsíců

Číst článek

„Takové, na poslední chvíli podané námitky mohou mít velmi často obstrukční charakter a mají potenciál tzv. rozbít zadávací řízení, což s sebou nese další průtahy záměru realizace veřejné zakázky. Novela umožní zadavateli zakázat podávání námitek v zadávací dokumentaci proti kvalifikaci či zadávacím podmínkám v době 72 hodin před koncem lhůty pro žádosti či nabídky,“ vysvětlila právnička Rekonstrukce státu Pavlína Hojná.

Vedoucí právník Transparency International Jan Dupák pak upozorňuje, že zrušení projektu za desítky miliard na základě jedné diskriminační podmínky v zadávací dokumentaci budí podezření. „Prostředí veřejných zakázek v Česku je dotčeno velkými korupčními kauzami, kde přesně takovýmto způsobem docházelo k ovlivňování výsledků zadávacích řízení, proto rozhodnutí ÚOHS vede k mnoha otázkám a spekulacím,“ doplňuje.

Martin Štorkán, Tomáš Pika, Jakub Mikel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme