Reklamace zájezdu i návrat opuštěných věcí. Rady, jak řešit odškodné za zkaženou dovolenou v Řecku

Stovky turistů se vrátily na přelomu minulého a tohoto týdne z Rhodosu do Prahy. Jen co si mohli oddychnout, že jsou ve zdraví doma, začínají přemýšlet i o tom, jestli mají právo nevydařený zájezd reklamovat. Je to i případ Mariana a jeho rodiny, která měla pobyt zaplacený do pondělka, jejich dovolená ale v podstatě skončila v sobotu, odkdy čekali na pláži a přespávali na lodi nebo ve škole.

Doporučujeme Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Požár spaluje ostrov Rhodos

Požár spaluje ostrov Rhodos | Foto: Nicolas Economou | Zdroj: Reuters

„Na hotelu to vypadalo úplně v klidu – ráno jsme šli normálně k bazénu po snídani, koupali jsme se, pak jsme šli na oběd. Ale potom jsme si všimli, že se stmívá, podívali jsme se na nebe a byl tak obrovský kouřový mrak,“ vyprávěl Marian.

Hotely stojí, kolem je spálená zem. Bude hořící Rhodos impulsem pro řecký klimatický plán?

Číst článek

Jeho rodina i další čeští turisté teď mají nárok na odškodnění. Právní poradce dTestu Jan Šůra by doporučoval zájezd reklamovat. V tomto konkrétním případě byla totiž jejich dovolená zkrácena o dvě noci, podle Šůra už právně neodpovídal tomu, co si klienti od cestovky kupovali.

„Cestovní kancelář je nadále vázána smlouvou o zájezdu. Měla by se tedy postarat o adekvátní náhradní řešení, případně zajistit repatriaci klientů a nabídnout jim slevu odpovídající tomu, oč byli oproti smlouvě o zájezdu zkráceni,“ popsal pro Radiožurnál.

Ubytování na lodi nebo ve škole podle Šůry adekvátní náhrada není. Postup by nyní měl být následující: poslat reklamaci cestovní kanceláři dopisem. V něm by měla být popsaná vada zájezdu a také by tam měl být návrh, jakou slevu by si reklamující představovali. Její výši může řádově pomoci určit takzvaná frankfurtská tabulka slev, která popisuje, jaké slevy jsou adekvátní.

Šůra radí reklamovat zájezd i v případě, pokud byli turisté ubytováni v hotelu, kde nefungovala vlivem situace elektřina nebo kam sváželi evakuované turisty. I přeplněná hotelová recepce je podle něj vada na zakoupeném zájezdu.

Očekávání od cestovky

V případě, že Češi museli opustit Řecko, kde byli na dovolené s cestovní kanceláří, měla by se jim ozvat. Zavolat nebo napsat, informovat o tom, co se děje a jak vážná situace je. Stejně tak by měla pomoci například při ztrátě dokladů. Třeba propojit s řeckými úřady.

Hašení požáru na Rhodosu komplikuje vítr i vysoké teploty, meteorologové v Řecku očekávají až 46 stupňů

Číst článek

Ale pokud se turisté rozhodli odjet z dovolené dřív za vlastní peníze, cestovka letenku neproplatí, a to i přes mimořádnou situaci na Rhodosu.

„Pokud se cestující z jakéhokoliv důvodu rozhodne opustit destinaci dříve, nemá nárok na náhradu ceny letenek, které si zajistil sám,“ říká právník společnosti zkazenadovolena.cz Jakub Keresteši.

Nárok na odškodnění nemají ani lidé, kteří se do letovisek vydali po vypuknutí požáru a dorazí do přeplněného hotelu evakuovanými. „K náhradě škody není cestovní kancelář povinna a právě újma za ztrátu radosti z dovolené je jednou z forem náhrady škody,“ vysvětloval právník.

Podle Kerestešiho by byla situace jiná, pokud by cestovní kanceláře lidi vozily do nezasažených letovisek, do kterých by se ale požár rozšířil. V takovém případě by už turisti mohli mít na nemajetkovou újmu podle právníka nárok.

„Je možno vyžadovat slevu z ceny zájezdu za dny, kdy klientovi nebylo řádně umožněno čerpat služby v hotelu, které objednal a uhradil,“ podotkl.

Lidé tedy mohou zkusit zájezd reklamovat a to v případě, že jejich hotel byl nadměrně plný lidí, kteří tam neměli být a pohybovali se třeba u bazénu, spali na recepci nebo v restauraci. Podle zákona je takový stav vadou na objednaném zájezdu, turisté by mohli získat aspoň částečnou peněžní kompenzaci od cestovní kanceláře.

Počítač nebo drahý parfém

Jen s doklady, penězi nebo bankovní kartou opustila hotelový pokoj Adéla s rodinou. Do Prahy se vrátila pouze s tímto nezbytným minimem.

„Tu tašku jsme si koupili v Řecku, takže jsme si přivezli čistě jenom doklady, peníze, karty, oblečení, co jsme měli na sobě, a já služební počítač. Jinak vůbec nic,“ sdělila.

O víkendu bylo na Rhodosu přepraveno do bezpečí více než 20 000 lidí | Foto: Nicolas Economou | Zdroj: Reuters

Při takové neočekávané situaci, která panovala a stále je na Rhodosu, cestovka dle zákona za věci cestujících nenese odpovědnost. V případě Adély a její rodiny ale situace ztracená být nemusí.

„Ohledně zavazadel, která cestující museli zanechat v hotelu, například z důvodu evakuace, nebo která byla zničena, nezbývá, než se obrátit na pojišťovnu, u níž cestovatelé sjednali cestovní pojištění,“ říká právní poradce dTestu Šůra.

Základem je tedy cestovní pojištění a v něm i pojištění zavazadel. Konkrétně Adéla Radiožurnálu sdělila, že její hotel neshořel, byl jen v blízkosti požárů, a tak jejich věci zůstaly na recepci, a zaměstnanci hotelu jim řekli, že jim je do Česka pošlou.

‚Zabalit, odlétáme‘

Navzdory rozsáhlým požárům se na Rhodos chystají další turisté. Dovolenou mají zaplacenou dlouho dopředu a některým cestovní kanceláře jim storno neproplácí. Je to situace Nadi s dcerou, které jsme odchytli u přepážky při pondělním odletu na ostrov.

Na jaké odškodnění mají turisté v Řecku nárok? ‚Když vám shoří věci, obraťte se na pojišťovnu,‘ radí právník

Číst článek

„Odlétáme se strachem, i když máme hotel na severu. Ale přesto, protože je tam velký vítr, může se (požár) rozšířit na celý ostrov. Snažili jsme se od včerejška celý den dovolat kvůli zrušení, stornu. Ale absolutní nezájem,“ popisovala jednání s cestovní kanceláří.

Jednání společnosti je však podle právníků, které oslovil Radiožurnál v souladu s nařízeními. Proto Naďa s dcerou, která cestovala na sever ostrova, kde požáry nejsou, nemusela od cestovky dostat nabídku s proplacením storna nebo jiným termínem.

Ona i další se samozřejmě můžou rozhodnout neodjet, nicméně v takovém případě se může stát, že cestovní kancelář jim nevrátí zaplacené peníze. Naopak od smlouvy mohou turisté odstoupit v případě ovlivnění podmínek zaplaceného zájezdu, popisuje právní poradce Šůra.

„Pokud se zákazník například z doporučení ministerstva zahraničních věcí či aktuálních zpráv dozví, že by v konkrétní lokalitě zájezdu či jeho blízkosti požár prokazatelně a významně ovlivňoval poskytování služeb zájezdu,“ uvedl pro Radiožurnál.

Podobné nároky by měla mít většina evropských cestovních kanceláří. „Základ ochrany zákazníků v oblasti cestovního ruchu je dán evropskými předpisy. Nevýhodou však může být komplikovanější vyřízení zákaznických požadavků, z důvodu například jazykové bariéry,“ dodává Šůra.

Případné spory se zahraniční cestovní kanceláří doporučuje dTest řešit s Evropským spotřebitelským centrem, jeho služby jsou bezplatné.

Jan Bílek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme